Nuha Food Journey: Cookies Tak Jadi


Bismillah

This is a funny entry. Aku bagi peluang kepada semua untuk gelakkan aku. Ha gelak!

Alkisahnya, aku terinspirasi untuk buat cookies sebagai finger food Nuha. Walaupun dia masih belum ada gigi, tapi aku nak galakkan dia mengunyah dah. Aku ada few recipes taken from the support group dan begitu bersemangat nak mencuba.

But my problem is, aku derhaka dengan sukatan resepi tu. This is my first try: Terlebih tepung gandum dan tepung jagung. Chewable, tapi terasa gak la kerasnya. Kalau Nuha makan dan boleh bercakap, mesti dia ingat aku nak buli dia. All this while semua makanan lembut tapi tiba-tiba keras terus. Aku tak bagi pun Nuha makan cookie tu. Kesian kat dia. Percubaan pertama aku, GAGAL.
Percubaan kedua, aku masih derhaka dengan sukatan tepung. Aku tak ikut pun sukatan yang diberi. Tapi aku cuba play around dengan letak tepung sikit-sikit dan cuba bakar dua tiga ketul. Gambar di bawah ni adalah hasil dari adunan yang sangat cair (kurang tepung). Ha silalah gelak. Aku memang izinkan kau gelak.

 Dari adunan cair tu, aku alter sikit sikit sampai dapat adunan yang tak lekat di tangan. Cuba bakar 180 degree selama 20 minit. Bila 'ting' je oven, aku bukak oven dan ternampaklah cookies aku yang macam menjadi. Bila dah dibiar sejuk, aku try makan satu.

Hah. Kali ni menjadi. Lembut dan cair di mulut. Cumanya aku dah lupa tepung yang mana yang aku tambah dan berapa sudu aku tambah tepung tu untuk dapatkan adunan ni. Ha sekali lagi aku izinkan kau gelak.

Hahahahahah!

Tapi aku ada baca, cookies yang ditambah dengan puri pisang, kurma atau lain-lain buah memang akan liat sedikit sebab buah tu sendiri ada fiber yang akan membuatkan cookies tu sedikit liat. 
Jadinya aku plan nak buat butter cookies kosong je tanpa tambahan buah. Kebetulan Nuha pun dah pass telur dan susu segar. Insya Allah aku tak akan putus asa dan yakin next try mesti berjaya. 

1 comment