How's Ramadhan?


Bismillah

How's Ramadhan?
Tahun ni Ramadhan aku sangat sangat sangat berbeza. Pertamanya, awal Ramadhan kami tak berapa meriah sebab suami aku ada komitmen kerja yang sangat tinggi. Dia kerja office hour, lepas tu pukul 4 petang je dia ada building audit sampai ke malam dalam pukul 8 ke 9 malam macam tu. Kau bayangkanlahhhhhhh! Rasanya tak ada lagi yang kami duduk berbuka puasa bersama-sama lagi.

On my side pulak, aku akan keluar pejabat seawal 4.30 petang, laju laju kejar tren kemudian drive pula untuk ambil Nuha. Sampai rumah, aku akan sediakan juadah berbuka ala kadar sambil bersilat dengan si kenit tu. Masuk je Maghrib, aku makan dulu. Terawih pun, aku solat sendiri di ruang tamu rumah sambil Nuha kadang-kadang masuk dalam telekung dan panjat aku. Memang pengalaman manis sangat ni! Insya Allah nanti during weekend, kami plan nak bawa Nuha ke Masjid Negara for Terawih :)

Kadang-kadang, Nuha dan tidur- Barulah suami aku balik. Sedih gile kan? Tapi takpe. Cari rezeki untuk keluarga memang macam ni lah. Aku di rumah pun bukannya bersenang lenang. Dunia ini bukan tempat untuk berehat, kan?

Stress?
Ada lah jugak sikit-sikit. Penat pun ya. Kadang-kadang aku rasa nak freeze kan masa and I just want a me time for a moment. Tapi aku sedar aku diperlukan oleh ramai orang terutamanya suami aku dan Nuha. Jadi aku kena urus stress dan kepenatan aku dengan bijak. 

Berpuasa dan menyusukan anak adalah pengalaman baru untuk aku. Dannnnnnnn it's not an easy journey! Baru aku tahu wey dia punya dahaga tu lain macam betul. Kering tekak tu macam lepas lari marathon yang dahaga sampai terjelir lidah tu. Boleh bayangkan tak?
First day puasa, aku jenuh heret kaki nak balik ke rumah. Tak lapar, tapi dahaga. Lepas tu, yield aku drop by 30% which is quite significant. Aku down sangat. So hari kedua dan hari ketiga semalam, aku tak puasa sebab nak betulkan balik fluid intake aku dan at least boleh cover balik yield aku yang drop tu.
Tolong doakan yield aku banyak balik ye!

Bazar Ramadhan is quite an impossible destination for us this year. Memang macam tak rasa nak pergi sebab ada Nuha ni, aku malas nak bersesak-sesak. Keduanya, makanan di bazar ni nampak memang lah tempting. Tapi nanti masa suap, rasanya belum tentu memuaskan hati. Tu belum jumpa lagi karipap oksigen, murtabak kosong, roti john sos je at the list goes down! Malas aku nak overthinking bab makan ni. 

So to answer the question of How's Ramadhan,
It's challenging, but great!
Pengalaman baru yang sangat menarik dan sangat banyak benda yang aku belajar. Didoakan agar Ramadhan korang pun baik-baik saja. Jauhkan diri dari orang negatif, dan berkawanlah dengan orang-orang yang boleh menggembirakan kita.

Salam sayang,
Dhiya

No comments