Nuha Food Journey: Tomyam Baby


Bismillah

Sekarang aku dah try adapt family food untuk Nuha. Yelah...sooner or later she will eat whatever we eat. Sampai bila nak jadi baby? Hhaahhahahhaah!

Last weekend aku try buat tomyam versi baby untuk dia. To my surprise, pertama kali suap dia sangat suka. Amak pun ape lagi...berlipat kali ganda suka lah sebab anak makan apa amak masak!
So here's the recipe for Nuha's Tomyam.

Bahan-bahan:

1. Bawang besar dan bawang putih dihiris
2. Serai diketuk
3. Pes tomato
4. Ayam
5. Kentang
6. Lobak Merah
7. Batang seleri
8. Tomato ceri
9. Putik jagung
10. Daun limau purut

*Pastikan semua bahan dah pass dalam 4DR anak tau, baru boleh campur macam ni.

Cara-cara:

1. Tumis bawang besar, bawang putih dan serai sampai naik bau. Masukkan juga daun limau purut tu. Awal-awal dah dapat bau tomyam.
2. Masukkan ayam
3. Masukkan sayur-sayuran yang dah dipotong kecil. Boleh tambah air ikut banyak mana nak kuahnya
4. Masukkan pes tomato
5. Masukkan serbuk bilik. Tak letak pun tak apa. Makanan bayi is no salt and no sugar. Rasa tu selalunya dating dari natural sources. Contohnya lobak merah bagi rasa manis dan batang seleri tu bagi rasa masin.

Buang serai dan daun limau purut tu kalau nak blend dengan nasi. Ada dua pilihan untuk menghidang;
1. Kalau anak dah besar, makan macam orang besar lah. Letak nasi lembik, letak tomyam tu jadi kuah.
2. Kalau anak tak ada gigi lagi, aku blend kan nasi dalam tomyam tu, atau aku lenyek portion yang nak makan je. Nuha aku lenyek je sekarang ni. Kuah kasi lebih. Ada bunyi menghirup di situ. Kemain anak apak~

Demikian kisah makan Nuha kali ni. Sorry gambar bahan je. Gambar hasil kejadian tak ada pula aku ambil. Maafkan aku ya. Tapi rupa dia sama je macam tomyam kita dok makan kat restoran tu. Bau pun sama.

Next; banyak lagi. Cuma amak sangatlah tak sempat nak menaip.

Dhiya
Amak Nuha

2 comments