Minyak Zaitun untuk Bayi


Bismillah

Hari ni aku rajin nak buat notes tentang minyak zaitun (Olive Oil, OO) untuk rujukan aku dan pembaca di kemudian hari.
1. Extra virgin olive oil (EVOO)

Bahasa layman nya adalah minyak zaitun yang mula-mula keluar semasa proses perahan. Khasiatnya sangat tinggi, malah boleh diguna terus tanpa perlu dimasak. Jadi dalam penggunaan harian, EVOO boleh terus dititis dalam makanan bayi atau dijadikan sebagai seasoning.

2. Virgin olive oil (VOO)

VOO adalah hasil perahan peringkat kedua. Kegunaan VOO adalah sama dengan EVOO. Aku personally tak pasti apa bezanya, tapi mungkin dari segi kualiti (sebab ni perahan peringkat kedua). Satu lagi, VOO mungkin lebih murah berbanding EVOO.

3. Pure olive oil (POO)

POO adalah olive oil yang boleh digunakan untuk memasak atau menumis. Berbeza dengan EVOO dan VOO kan yang tak boleh diguna untuk menumis, tapi boleh dimakan terus. Jadi kalua (mampu) nak beli minyak zaitun untuk memasak dan menumis, belilah POO. Kalau tak mampu, minyak sawit biasa pun boleh dik. Jangan pembaris sangat. 

**************
Untuk pengetahuan, minyak sawit keluaran negara kita antara minyak sawit yang terbaik di dunia. Tapi kena cari pengeluar yang betul lah sebab ada je company ni beli minyak rejected dari pengeluar utama, proses balik dan jual. Ini aku tahu dari suami aku sebab haritu dia ada kerja kat kilang minyak sawit milik pengeluar terbesar di Malaysia ni. So orang dalam kilang tu bagitahu siap tunjuk satu tangki (tangki minyak reject) yang nanti akan ada company datang dan beli minyak tu. I was like OMG OMG OMG!

Eh cerita pasal minyak sawit pulak. But those who are looking info about olive oil, aku harap cerita pendek aku ni dapat menjawab dan memudahkan pencarian kalian.
Info ni pun aku dapat dari leaflet masa aku kerja luar hari tu. Mudah faham Insya Allah.

Salam sayang,
Dhiya

No comments