Basuh Tangan Lepas Pegang 10 Benda ni


Bismillah

Since ada Nuha, aku jadi manusia yang sangat skeptikal. I know it's not good (at a certain condition) tapi aku rasa ni normal dan inilah yang dinamakan sindrom mak-mak. Salah satu perkara yang menjadi concern aku adalah kebersihan. Semua benda nak bersih sebab Nuha. I do lot's of readings on how to clean, or how to keep things clean. Hahahahah!

So based on my readings, here are some tips and sharing for all especially mommies out there!

Basuh tangan lepas pegang 10 benda ni:

*Tahukah anda bahawa dengan membasuh tangan, kita dapat mengehadkan penyebaran bakteria, virus dan kuman (MayoClinic.com). Penggunaan sabun, pembersih berasaskan alcohol, air bersih dan antiseptic adalah sangat bagus bagi memastikan kebersihan tangan.

1. Duit. 
Yea...Basuh tangan lepas pegang duit! Yea zaman sekarang kau boleh guna kad je. Swipe-swipe je, jalan. Tapi kadang-kadang kita kena juga handle duit kan. Kita tak tahu 'perjalanan' duit tu macam mana. Mungkin dari tangan penjual ayam, mungkin orang tu baru lepas keluar toilet and (….all the sceptical list goes down!)
Ada kajian mengatakan duit (kertas atau syiling) mungkin ada E.coli dan salmonella. Hah sebab tulah pentingnya kita basuh tangan lepas pegang duit.

2. Handrails, handles, doorknobs
Eeeeee hat ni memang sangat kritikal pada aku. Aku memang akan basuh tangan kalau lepas naik public transport, pegang tempat gayut dalam tren tu, lepas naik eskelator atau keluar dari tandas lepas pegang tombol atau handle pintu tandas tu. Aku macam terbayang banyaknya kotoran sebab orang ramai bersilih ganti pegang tempat atau surface yang sama.

3. Buku menu restoran
Ni pun sama. Kadang-kadang aku rasa buku menu tu melekit dan berlendir je. Urghhhhhh!Aku selalu buat muka sampai kadang-kadang suami aku cakap; "Jangan buat camtu. Nanti orang kedai kecik hati" Tapi masalahnya kita tak tahu berapa banyak tangan dah pegang buku menu tu. Jatuh ke lantai ke, ape ke. Kita tak boleh elak dari memegangnya sebab kita nak tengok menu. Tapi yes, kita boleh basuh tangan lepas pegang tu.
Satu lagi kakak! Baby seat. Cuci dulu sebelum bagi baby duduk. Itu akulah~

4. Pen yang bukan kau punya.
Contohnya, pen kat kaunter pejabat pos atau kat kaunter pejabat kadi. Memang zaman sekarang boleh je ambil nota guna komputer atau phone. Tapi ada dalam keadaan tertentu, pen masih diperlukan. Menurut kajian WSJ, sebatang pen 'awam' tu ada 10 kali lebih banyak kotoran berbanding toilet seat. Korang pernah gigit penutup pen tak?
Hhaahahahhaahah!

5. Any animals.
Apa-apa haiwan. No compromise. Ketahuilah haiwan adalah pembawa bakteria yang boleh dipindahkan tidak hanya kepada jenis mereka sahaja, tapi ia boleh menghinggap manusia. Aku dulu best friend betul dengan kucing. Lama-lama bila ada kesedaran, aku dah kurang minat nak pegang haiwan. Kucing kat rumah nenek Nuha tu aku dah warning pada bibik jangan keluarkan. 

6. Touchscreen.
Kalau kat mall, selalu ada big touch screen untuk check directory kan? Hah kalau lepas main menda alah tu, basuhlah tangan ya. Seluas-luas screen tu, punyalah banyak tentera bakteria. Bayangkan jap. Bayangkan.

7. Papan pemotong dan span basuh pinggan.
Dua benda ni, bukan setakat kau kena basuh tangan lepas pegang dia. Depa berdua ni pun kau kena basuh sental sekali. Tahukah anda bahawa dua alat ni menjadi padang kawad kepada bakteria? Pada seketul span basuh pinggan, ada 326 bakteria yang hidup di situ. Sebab tu kena tukar selalu dan ada pendapat kata tak payah guna terus! Dapur juga adalah tempat di mana kita bawa balik bahan mentah macam sayur dan daging. Jadi risiko untuk bakteria membiak di dapur sangat tinggi. 

8. Soap pump or dispenser
Tambahan satu lagi; kepala paip kat sinki kat tandas atau kat restoran. Haaa tiga objek ni pun aku agak 'geli'. (Sorry kalau Nampak aku acah-acah pembersih sangat). Hahahha. Selalunya lepas pam sabun dari pam dan basuh tangan dekat sinki, aku tak pegang dah tap tu. Aku akan tutup paip guna siku. Kahkahkah!

9. Semua dalam bilik doctor
Kau tahu kan orang jumpa doctor sebab apa? Sebab sakit kan? So dapat bayangkan tak betapa bilik doctor adalah tempat bakteria berkumpul. Penyandar kerusi yang kau tarik untuk duduk tu, mungkin dah disentuh di tempat yang sama oleh orang sebelum kau. Dia datang mungkin sebab selesam dan dia tutup mulut dia dengan tangan yang sama.
Pen, tombol pintu (yang ni memang laaaaahhhh), meja, dan mainan bayi adalah antara barang yang kau kena beringat.

10. Apa saja di airport
Lapangan terbang bukan saja tempat untuk bawa kau terbang, tapi ia turut mengumpulkan bakteria dan kuman dari seluruh dunia. Macam aku cakap tadi, kalau lepas pegang handrails ke, tombol pintu tandas ke, kerusi tempat menunggu ke- Bersihkan tangan.

Kadang-kadang memang renyah la kan. Kenapa dunia ini terlalu rumit sedangkan semuanya boleh dipermudahkan. Gittuhhh. Kalau aku, aku standby wet tissue dan hand sanitizer botol kecil tu untuk sentiasa cuci tangan aku terutamanya kalau lepas menghadap benda-benda yang aku cakap tadi.

Yang benar,
Mak Nuha

No comments