Working Moms vs. Fulltime Housewives


Bismillah

Semalam aku cuti. Mama cuti sebab ada hal dan dia memang dah bagitau sejak bulan Januari lagi.

Aku pun seronoklah sebab dapat rasa jadi housewife seperti yang aku cita-citakan sangat tu.
But let me tell you the truth;

Being a fulltime housewife is not easy at all. These were what I faced on the whole day, yesterday.

Aku bangun dalam 6.30 pagi macam tu dan on mesin basuh. Dalam pukul 7.00 pagi, aku dah mula masak makanan Nuha dan buat sarapan ringkas. Nuha masih tidur, ok lah. Kalau dia bangun, kena pause juga sekejap walaupun suami aku ada je tolong mengasuh.
Aku memang berkitai di dapur. Bungkus segala sampah dan 'kirim' kepada suami aku waktu dia nak turun ke tempat kerja nanti. 

Suami aku bantu mandikan Nuha dan aku sidai baju cepat-cepat. Lepas tu aku mandi cepat-cepat sebab nanti kalau aku sorang-sorang, aku kelam kabut. Sementara dia belum pergi kerja, baik aku maximize kan speed aku.

Lepas dia pergi kerja, aku duduk la kejap melayan si kenit. Sambil sambil tu aku suap dia makan. Makan style Nuha- makan sambil main, makan sambil panjat memanjat. It takes more than 30 minutes kadang-kadang. Masa ni, kalau dia memunggah mainan, sepahkan baju kat rak, aku biarkan je dulu asalkan dia nak makan. 
Sementara itu di dapur, pinggan mangkuk banyak je tak berbasuh tapi aku lantakkan je dulu sebab nak melayan Nuha. 
Lebih kurang pukul 10-11 pagi macam tu adalah nap time dia. Nak nap bukan baring terus pejam. Kena susukan, kena tepuk-tepuk, kadang-kadang bersilat tarik rambut dulu. Hhahahah (I'm gonna miss this moment!)

Only when she felt asleep, aku boleh la buat kerja. Itu pun kena slow-slow dan kalau boleh jangan keluar bunyi sikit pun. Nak blender cili- No. Nak basuh pinggan mangkuk- jangan ketang ketung. Kalau boleh nak basuh jamban pun jangan ada bunyi air. Punyalaaaaahhhh nak bagi anak lena dan tak terkejut. So semalam masa Nuha nap tu, aku sempat la siapkan lunch dia dan buat stok makanan untuk esoknya. Nak buat tomato puree, sempat memotong-motong je. Stucked kat blend sebab taknak ganggu dia tidur.
Semalam dia tidur agak lama. Dalam 2 jam macam tu. Jadi banyak benda jugalah aku sempat buat. Aku ni tak reti nak join tidur kalau anak tidur. Masa dia tidur tulah rasa nak buat semua benda.

Bila dia bangun, aku main-main dengan dia sambil suap makan tengahari. Again it takes sometimes. Mata aku mengantuk tapi bateri dia tengah fully charged. Hahahhaha! Aku tak memasak pun. Aku join makanan dia sekali. Satu masuk mulut dia, dua masuk mulut aku. Last-last aku kenyang macam tu je. Sambil dia main-main tu, aku blend tomato paste yang stucked tadi. Lepas tu campak dalam kuali untuk pekatkan sikit. Sambil jaga api, sambil tu lah aku solat dan bersilat dengan dia. Kadang-kadang memunggah, kadang-kadang memanjat sofa, lepas tu jatuh terlungkup sebab bersandar kat pintu, kadang jatuh terlentang sebab berpaut kat langsir. Hahahahahah!

Pukul 3 petang, her nap time again. This time aku tumpang la juga sekejap. Tapi tak lena pun sebab banyak benda yang berlegar dalam kepala. Last-last aku bangun juga, lipat kain sambil tengok tv. Huuuu. Bila dia tidur, aku dapatlah duduk berlunjur kaki sekejap. Kemas balik mainan dia tadi dan tengok-tengok phone. Ini baru sorang anak okay. Huhuuuu!

Bila dia bangun, dia main lagi. Dia punggah balik mainan yang aku simpan tadi. Lantak. Janji dia happy. Aku menyusun kain baju yang dah dilipat tadi sambil menyusun kain baju dia untuk ke rumah babysitter esok. Itu pun belum sempat dizip, dia dah capai dan kirai balik. Phewww~! Sekali sekala dia merengek minta susu. Rutinnya memang begitu.
Pukul 6.30 petang, aku mandikan dia. Tukar baju malam.

Bila suami aku balik jam 7 petang, Nuha dah siap mandi, dah wangi dah lawa. Aku? Tak sempat mandi lagi. Memang tunggu suami aku balik supaya dia boleh temankan Nuha dan aku dapat me-time dengan tenang dalam bilik mandi. 

*********************************************
Nah. Ini jurnal aku sebagai suri rumah untuk sehari. It's very tiring (tak, aku tak merungut). Tapi just nak bagitahu hakikat sebenar seorang home maker atau suri rumah sepenuh masa. 
Orang di luar sana selalu ASSUME yang suri rumah sepenuh masa ni relax, goyang kaki dan tak penat. Weh, kain baju tak akan berlipat sendiri kalau bukan kita yang duduk dan lipat. Pinggan mangkuk di dapur tak akan terbasuh dan tersusun sendiri. Lauk pauk di atas meja yang sedia untuk di makan tu tak akan tersedia sendiri tanpa usaha dari seorang suri rumah sepenuh masa.

Aku- Di pejabat, ada juga me time. Kalau rasa nak lelap, sejam lunch hour tu aku boleh telangkupkan kepala kat meja dan tidur tak ada siapa akan kacau. Kalau rasa nak makan dan minum, boleh pergi pantry dan enjoy your time takat 5-10 minit tanpa gangguan. Rasa-rasa nak pergi tandas, boleh pergi dengan senang hati. Jauh beza dengan keadaan aku di rumah semalam. 

So aku nak bagitau kat sini, whoever you are; a working mom or a fulltime housewife - Kita sama-sama penat dengan nature kita. Aku maybe penat dan tertekan mengejar dateline, attending meetings, perangai orang. Fulltime home maker mungkin penat mengemas tak berhenti, anak bersilat, air tumpah dan lain-lain house chores. Jangan pernah kita masing-masing nak menang dan bagitahu semua orang kitalah yang paling penat. 
Fungsi kita berbeza, tapi matlamat kita semua sama- Iaitu mahukan yang terbaik untuk keluarga. Jadi berlapang dadalah dengan apa yang kita ada.

Aku- bekerja, dan selalu bercita-cita nak jadi WAHM. Tapi berapa ramai ibu yang tak bekerja di luar sana, hari-hari memasang impian nak bekerja. Bekerja tak bermakna kau mulia, suri rumah sepenuh masa tidak pernah bermakna tak berguna. Ingat, kita semua ada fungsi masing-masing. 

Stop judging and stop talking bad about others. You only will make other people depress.

Appreciate-
Celebrate the differences.

Dhiya

1 comment

  1. Hormati dan raikan..ada sebab dia bekerja..ada sebab kenapa jadi isteri dan ibu surirumah sepenuh masa..semua suatu gerak yang telah Tuhan aturkan..kemampuan orang tidak sama..

    ReplyDelete