Nuha Food Journey: Groceries


Bismillah

Ada yang email aku tanya macam mana aku urus bahan untuk masak makanan Nuha. Basically Nuha's food is our food. Cuma no salt no sugar and most importantly it's real foods! Aku membeli groceries macam manusia biasa, pasar malam pun aku layan sebenarnya cuma untuk Nuha aku akan tambah beberapa bahan.

Barang fresh selalunya aku beli di Jaya Grocer atau Cold Storage. Buah-buahan fresh selalunya aku beli di MBG. Selain tu, aku pergi juga ke Tesco, Aeon dan Giant. Aku pun manusia biasa. Idak pun pergi ke tempat mahal-mahal. Tak mampu~
Pembelian dibuat setiap dua minggu. Pertama aku tak nak bahan masak Nuha banyak sangat tersimpan dalam peti. Takut nanti tak segar. Keduanya peti ais aku bukan besar sangat nak simpan semua benda. Aku beli yang aku nak guna je. Oleh itu, adalah penting untuk aku plan apa yang aku nak masak at least untuk 2-3 hari ke depan. 

Cara menyimpan bahan masakan (terutamanya sayur-sayuran) pun penting juga untuk pastikan ianya segar dan tahan lama. Aku ni typical mom je, ikut je petua orang yang berpengalaman. Aku simpan sayur dalam bekas bertutup dan dilapik tisu kering. Tisu kering tu berfungsi untuk serap moisture supaya sayur kita tak lembap dan cepat busuk.
Mana yang boleh dibuat stok puri, aku akan buat juga untuk mudahkan kerja aku di masa akan datang. 

In short, groceries Nuha adalah groceries keluarga. Aku sentiasa berusaha yang terbaik untuk berikan dia yang terbaik. Aku pun belajar dari orang yang berpengalaman dalam menguruskan makanan anak. Not perfect at all. So those yang email aku, note that aku bukanlah dietitian atau doctor atau perunding kanak-kanak. Aku orang biasa je. Amak yang selalu gelabah dan overthinking about anak. Whatever knowledge yang aku ada ni pun, aku gained dari pembacaan atau dari kawan-kawan aku dan aku kongsikan di sini dengan harapan semoga ianya bermanfaat.

Insya Allah, 
Next entri kita berjumpa lagi.

Salam saying
Dhiya

No comments