Tips Menabung Cara Kejam (Cara aku)


P/s: Ini adalah pendapat peribadi. Kecaman luar tidak diperlukan.

Bismillah

Lamaaaa aku rancang nak tulis tentang ni tapi aku takut kalau orang luar cakap aku riak atau apa-apalah. Aku ada niat nak tulis di IIUM confession je tapi aku lagi takut dan tak bersedia dengan komen-komen netizen yang tak ada intonasi di situ.

Tapi aku nak tulis juga sebab aku bukan senang dari awal dan boleh terus menabung dengan cara ni. Aku pernah susah dan pernah rasa macam mana rasanya tak ada duit dalam simpanan. Aku pernah tertekan dengan kekangan kewangan di saat aku makin tua, baru habis master dan tiada pekerjaan tetap ditambah pula dengan nak kahwin. Jadi aku rasa ada signifikannya perkongsian ini untuk aku dan orang di luar sana, betapa pentingnya simpanan kewangan.

Kawan-kawan yang rapat dengan aku pasti tahu betapa struggle nya aku dalam perjuangan kerjaya aku. Yang tu aku malaslah nak cerita in details. Cukup dah kisah tu menjadi guru dalam kehidupan aku.

Aku betul-betul mulakan hidup baru sebaik aku mendapat pekerjaan pertama selepas tamat pengajian sarjana. Dengan sijil sarjana tu, aku cuba 'jual diri' aku dengan expected salary bawah 3K dan Alhamdulillah aku dapat. Kenapa aku 'jual diri' bawah 3K? Sebab aku taknak gaji aku banyak, tapi tiris jugak nanti sebab kena bayar income tax. Hahahahahha! Mungkin reason aku tu nampak dangkal, tapi aku tetap OK dengan gaji bawah 3K.

Jadi apa perkara kejam yang aku dah buat dengan gaji bawah 3K aku tu? Bermula dengan gaji pertama (ya, gaji pertamaaaaaaaaa lagi), apa yang aku akan buat adalah: Aku akan withdraw RM1/3 dari akaun gaji dan aku akan pindahkan ke akaun simpanan aku. Akaun simpanan aku ni aku memang sengaja tak buat online banking demi mendisiplinkan diri aku. Kalau tak, sikit sikit login, sikit sikit login. Tak jadilah menyimpan kalau begitu. Baki RM2/3 itulah aku akan guna untuk semua komitmen dan perbelanjaan lain yang takkan laa aku nak cerita semua kat sini.

Bila aku cakap RM1/3, mesti ramai yang terbeliak, cakap "Umangai banyak gila" Ada juga yang cakap "Alah laki kau tanggung semua bolehlah simpan sampai RM1/3~". Dey dey...Aku tak habis cerita lagi. Sebelum kau come out dengan pelbagai assumption tentang aku dan suami, bak sini aku nak cerita sikit.
Memang duit sewa rumah kami, isi dapur dan semua bil, suami aku yang bayar. Dia adalah sejenis suami yang sedar tanggungjawab dia. Tapi aku juga bukanlah isteri yang begitu mudah cuci tangan dan ambil kesempatan. Aku ambil juga tanggungjawab tu walau tak banyak. Kadang-kadang, waktu tengah beratur nak bayar barang dapur, aku selit sikit duit kat tangan dia. Tak pun, lepas penat beli barang dapur, aku heret dia pergi KFC dan reward dengan ayam sorang dua ketul. Kalau rasa-rasa teringin, aku ajak dia makan durian SS2 barang dua biji dan aku yang payung. Benda kecil, tapi aku yakin aku pun ada sumbangan. In the end, benda ni akan balik kat kau juga sebab nanti dia akan bagi duit belanja, kan? Hahahhaahha!
So nak cakap, aku pun ada bahagian yang aku spend untuk rumahtangga. Maknanya tidaklah semua gaji aku masuk poket aku. Jadi jangan cakap aku simpan RM1/3 gaji aku sebab duit aku memang banyak. Nehi nehi nehi.
Untuk pengetahuan, aku pun ada komitmen telefon dan internet serta bayaran hutang belajar aku semasa dalam pengajian sarjana dulu. Mak abah di kampung pun Alhamdulillah ada bahagian mereka. Tu belum cerita pasal lain-lain komitmen. Malaslaa nak cerita panjang.
Cuma ada beberapa perkara yang aku rasa ianya adalah kelebihan pada kami walaupun orang luar nampak ia sebagai kekurangan.

1. Kami duduk menyewa di apartment kos rendah saja. Tapi Alhamdulillah environment sangat bagus dan jiran pun baik-baik saja. Tak demand pun nak duduk double storey atau kondo mewah. Rumah sendiri masih dalam proses (Ya Allah ini sangat menguji iman~!)
2. Kami suami isteri tidak ada kereta baru. Walaupun nampak tak ada gaya, tapi kami tak ada hutang bulanan kereta. Kereta yang kami ada sekarang ni pun Alhamdulillah dapat menyerap masalah kenaikan harga minyak sekarang. Perodua memang terbaik! Hahahahah!
3. Aku tak layan sangat fesyen atau trend. Bukan nak kata kolot. Tapi aku taklah terkejar kejar kan tudung itik atau baju raya Che Ta yang beratus ratus tu. Aku masih ada keinginan untuk cantik, cuma aku bukan orang yang sanggup berhabis sangat dalam bab ni.
4. Kami masih boleh travel merata, tapi travel cara kami lah. Aku perasan, sejak kahwinlah aku dapat pergi merata. Selalu orang waktu bujang la yang berhabis pergi merata, kan? Again, kami travel cara kami dan of course dengan cara paling bajet. Aku tak pernah mintak nak tidur hotel mewah dengan buffet sampai muntah. Kos percutian pun selalunya sama-sama payung dan bila kira-kira balik, jadi sama rata je sumbangan masing-masing. Travel macamnilah buat hati kami senang dan lebih ikhlas.
5. Makan. Kami selalu memasak saja di rumah. Tapi sebagai pasangan muda yang tinggal di kota, kami pun kadang-kadang keluar juga ke mall sewaktu hujung minggu. Cumanya bila tiba waktu makan, kami akan pilih tempat makan yang sederhana saja. Tak adalah nak makan kat 360 for no reason atau ke Pavilion sana nun. Aku ni, kalau dapat cendol Subang pun dah happy. Kalau dapat restoran besar kat Mid tu memang terus termenunglah agaknya. Yup, kadang-kadang kami reward juga dengan something special macam kat TGI atau Tony Roma's, tapi it must be due to special occasion macam birthday atau anniversary.
6. Ha ni satu lagi dan yang paling penting. Aku memang avoid sangat online shopping melampau terutamanya flash sale Lazada dan sewaktu dengannya. Sales macam ni lah yang memusnahkan struktur perbelanjaan bulanan aku. Satu lagi, elakkan terpengaruh dengan copywriting (ayat ayat promosi) yang boleh buat kita rasa 'ehhhhhhhh aku kena beli ni. Esok dah takde dah promotion macam ni'. Come on. Kawal nafsu. Berbelanjalah ikut keperluan. Aku ni kadang-kadang teringin je apa-apa yang orang promote kat FB tu, tapi aku fikir dulu. Beli sebab perlu dan memang tak ada atau beli sebab benda tu cantik je samata-mata. Tepuk dada, tanya selera.

Hah. Tu je kut tips perkongsian dari aku.
The main point is, aku akan dengan kejamnya keluarkan RM1/3 dari gaji aku cepat-cepat dan pindahkan ke akaun lain supaya aku tak guna duit tu. Katalah kau terdesak dan bajet lari sebab kereta overhaul (contohnya), kau boleh keluarkan duit tu sebagai "PINJAM". Gaji bulan depan wajib ganti balik. WAJIB!
Percayalah. Masuk bulan ketiga, kau akan mula rasa seronok dan bangga dengan diri kau sebab kau akan nampak dalam akaun simpanan kau ada duit. Tak banyak pun, tetap duit.
Kalau gaji kau RM3000 sebulan, simpan RM1/3 maknanya kau simpan RM1000. Kalau dah tiga bulan, tak ke dah ada RM3000? Seronok tak? Seronok kan?
Cuba dulu. Kalau tak mampu sebab kau ada komitmen yang banyak, cubalah simpan dalam amaun yang besar hanya untuk tiga bulan pertama. Nescaya kau akan teruja tengok usaha kau yang tiga bulan tu.
Cubaaaaa!
Eh tapi jangan lepas nampak duit, kau jadi mamun dan mulalah nak beli itu ini. Ingat, tu duit simpanan!

Sekian tips kejam dari aku yang gaji tak sampai 3K. Rezeki ni Allah yang bagi. Duit ni sebahagian kecil je dari pelbagai bentuk rezeki. Ada orang direzekikan dengan gaji dan simpanan yang kecil, tapi hidup mereka bahagia sangat. Ada yang boleh buat haji pada usia muda. Jeles aku~ Kita ni, Allah beri bahagia dan rezeki gaji yang tetap dan stabil, cubalah simpan elok-elok buat bekalan waktu kecemasan. Kerja baik-baik, dan jangan mengular. Semoga Allah cukupkan segala keperluan hidup kita dan dilimpahi rezeki yang berkat dan menjadi saham di akhirat nanti. Amin.

Tips kejam paling ikhlas aku pernah kongsikan,
Dhiya

1 comment