Nasi Lemak Tanglin- Sedap tak?


Bismillah

Orang KL, siapa yang suka nasi lemak Tanglin?

Rasanya tak sah jadi orang KL kalau tak pernah ke nasi lemak Tanglin ni yang terletak berdepan dengan Klinik Kesihatan Tanglin, belakang Masjid Negara dan juga berdekatan dengan Pusat Temuduga SPA Jalan Cenderasari Kuala Lumpur.

Kalau datang ke sini, jangan terkejut dengan pemandangan orang beratur panjang, baik pada waktu hari bekerja atau hari minggu. Nasi lemak Tanglin memang terkenal di kalangan orang sekitar Kuala Lumpur. Kami pun, kalau hari kerja rajin juga ke sini (kalau terbangun awal atau terkeluar dari rumah awal). Hujung minggu pun selalu juga.

Nasi lemak Tanglin ada pilihan telur, sotong, rendang kerang, ayam dan beberapa lagi (saya pun dah lupa). Tapi rasanya saya paling suka nasi lemak lauk sotong dia. Lauk kerang pun ok, tapi saya tak happy sebab pernah dapat kerang kecil.
Then here's the cliché question: Nasi lemak Tanglin sedap tak? Pada saya, kekuatan nasi lemak Tanglin adalah pada sambalnya. Saya boleh cakap sedap sebab sambalnya. Servis pun laju dan tak ada haywire. Harga pun mestilah ok.
Kalau datang ke sini, saya tak suka beratur. Saya akan terus duduk di belakang kedai yang ada banyak pokok-pokok sebab akan ada orang yang ambil pesanan. Kalau beratur, susah nak cari tempat duduk atau dapat tempat duduk yang tak best.

Kalau anda tak pernah rasa nasi lemak Tanglin ni, anda kena cuba sekali. Berpagi-pagian di Tanglin sangat seronok. Kalau hujung minggu penuh dengan pengunjung yang datang bersama keluarga, siap ada buskers lagu-lagu lama lagi.

Datang dan kita jumpa di sana, ya!
Dhiya

No comments