Is That 'Jealosy'?


Bismillah

Let's have some fun talk.

Normal ke wei kalau mak-mak rasa jealous macamni?
Aku pernah terasa teruk jugaklah sebab tengok F dan Nuha macam rapat gila and aku rasa macam tersisih. Amende lah kan rasa macam tu. Padahal bukan orang lain. Anak dengan pak dia je pun. Tapi entahlah kenapa aku rasa macam tu.

Mula mula aku take serious jugaklah. Tapi lama lama aku rasa macam tak bagus untuk emosi aku. So aku ada buat self-reading sikit tentang ni. It's normal actually. Jangan taktau kadang-kadang pasangan kita pun ada rasa yang sama bila tengok kita mesra dan manja dengan anak. Cuma kita tak sedar dan tak tahu je apa yang pasangan kita tengah rasa. Macam dia juga yang tak aware kau tengah sedih dan kecil hati. 

So what I do is - Reverse psychology. Aku anggap bila Nuha tengah berkepit dengan F tu maknanya aku sedang menikmati me time aku after all day hassle. Aku bangun pagi seawal 4.30 pagi untuk memasak. Kat office kalau sempat nap masa lunch hour, kira oklah dapat cover tidur. Kadang kalau sibuk, aku tak sempat pun nak curi tidur. Malam karang lepas dinner baruuuuuuuuu dapat tidur. So their bonding time is somehow your resting time. Enjoylah!

Aku akan create other different way to bond with my husband especially on weekend, waktu anak tidur. Aku prefer makan dan tengok tv bersama sewaktu Nuha tidur. Masa nilah aku ada masa nak bercakap dengan dia tanpa distraction dan dia boleh focus dengar cerita aku; and vice versa. Sebab tu aku tak suka sangat keluar during weekend apatah lagi orang kacau call memanjang suruh datang la apa. Ada turn yang kami rasa nak bertandang, kami akan datang. Ada masa yang kami just nak hibernate, jangan ganggu cara kami begini. That's it. We just need time for ourselves. Not to please others all the time.

Alhamdulillah we are doing good. MCO teach us more about time management and family bonding. Aku rindu MCO Fasa 1 yang semua orang kena duduk rumah diam-diam jangan keluar rumah kalau tak ada keperluan. Best gilaaaa masa tu! Hhahahaha! Oklah sorry kalau ada yang offended sebab aku faham, tak semua orang happy during MCO. Ramai je yang depress atas banyak factors. Maaf.

Insya Allah dah tak ada jealousy seeing them together sebab aku dah convert it into a positive view. We are going good.

Doakan aku jadi parent yang baik, dan berjaya membesarkan Nuha menjadi seorang Muslim yang sejati. I love you, Nuha.  

Ummi

No comments