Dhiya buat Kuih Raya: Biskut Chocolate Chip


Bismillah

Ini memang jarang-jarang berlaku. Saya bukan orang yang rajin sangat untuk ke dapur dengan hobi memasak ni. Bagi saya memasak hanya keperluan (sebab nak makan~)

Tapi semalam saya tiba-tiba dirasuk saka rajin. Lepas sahur terus je bancuh adunan untuk buat biskut coklat cip.Resepinya banyak tersebar di media sosial tapi saya cuma ada simpan satu yang saya rasa paling mudah.

Resepinya:

ULTIMATE CHOCOLATE CHIP COOKIES

BAHAN-BAHAN:
1 cawan mentega (lebih kurang 230gm)
3/4 cawan gula kaster
3/4 cawan gula perang
1 biji telur gred A
1 1/2 sudu teh esen vanilla
BAHAN-BAHAN KERING (DIAYAK):
2 1/4 cawan all purpose flour/tepung gandum
1 sudu teh baking soda
1/2 sudu teh garam halus
2 cawan chocolate chip
CARA-CARA:
1.    Panaskan oven ke 180C.
2.    Satukan mentega, gula kaster, gula perang, telur dan vanila ke dalam mangkuk pengadun, pukul hingga sedikit kembang dan sebati.
3.    Masukkan bahan-bahan kering dan gaul sebati.
4.    Masukkan pula chocolate chip, jika suka kacang pun boleh masukkan dan gaul sebati.
5.    Gunakan sudu kecil, sudukan ke atas baking paper.
6.    Bakar selama 10 - 15 minit sehingga perang.
7.    Bila dah masak, biarkan dahulu atas baking paper selama 3 minit, kemudian barulah di alih ke atas redai ataupun dulang.

INFO CHEF:
**Saya selalu bakar pada 15 - 18 minit untuk jadikannya rangup.
**Gunakan chocolate chip yang berkualiti supaya rasa cookies lagi sedap. Selalunya saya beli di kedai bakery imported choc chip.
**Saya guna premium butter macam SCS atau TATURA. Kalau guna BUTTERCUP dan yang sewaktu dengannya, lepas 2-3 minggu baunya macam hapak sikit.
**Ada yg bagitau esen vanilla tu gantikan dgn coffee oil atau butter oil, rasanya lagi sedap.

Saya ikut 100% resepi di atas tanpa melebihkan atau mengurangkan bahan-bahannya. Cuma sewaktu membakar dalam oven, saya ambil masa dalam 20 minit (17 minit api atas bawah dan 3 minit api atas saja untuk bagi biskut tu nampak kuning dan rangup). Bab membakar ni memang kena bergantung pada oven masing-masing. Jadi jangan peliklah kalau batch awal biskut tu mungkin hangit, rentung dan hodoh. Hahahah!
Mixer baru. Beli masa ada jualan gudang dekat rumah bulan 5 haritu. Hubster kata kalau tak guna-guna, dia nak jual balik. Itulah sebabnya saya gigih buat biskut ni agaknya!
Butter: Unsalted Tatura, Choc Chip: Hershey. Semuanya beli kat AEON Big je. Bahan lain semua dah ada kat rumah. 
  
Saat paling ditunggu-tunggu adalah saat meletakkan adunan atas dulang untuk dibakar. Percubaan pertama memang menyedihkan. Tersilap letak banyak sangat. Bila masuk ke dalam oven, dia mengembang sebesar talam. Hahahahaha! Jadi tipsnya adalah, guna sudu kecil je untuk letak adunan dan ambil sikit je adunan tu, dalam sebesar ibu jari. Nanti dia akan mengembang elok je
Batch pertama biskut coklat cip saya. Jangan gelak, ya!
Satu adunan ni, dapatlah satu balang kecil tu. Cukuplah nak buat makan sendiri dulu. Terasa tak layak untuk dijamu pada tetamu di hari raya. Hahahah!

Suami saya cakap, lulus. Dia makan yang hangit rentung tu pun ok je. Maksudnya walaupun hitam, tapi masih sedap lah kut. Saja pujuk diri. Yakin tu penting~

Kepada anda yang nak mencuba, bolehlah guna resepi ni. Orang yang tak mahir macam saya ni pun boleh buat, apalagi anda yang hebat-hebat tu.

Open for order?
Hah~
Memang taklah!

Dhiya        

1 comment