Yang mana lebih menambat hati? : U Mobile vs. YES 4G.


Sebaik berpindah ke rumah yang kami duduki sekarang, suami saya sudah berkira-kira untuk melanggan penyedia internet untuk kami guna. Saya pun sukalah sebab masa tu kami masih belum beli TV. Makanya itu sajalah nanti yang akan jadi teman pengubat jika kebosanan. Tambahan pula, blogger (blogger ke) macam saya ni memang tak boleh kalau tak ada sambungan internet. Jadi saya pun menyokong saja pilihan dan keputusan suami saya.

Bermacam survey, kajian,  dan review telah kami buat (konon-kononnya laa). Kami memang sudah tolak Streamyx awal-awal lagi sebab kami tak ada dan tak mahu daftar talian tetap. Lagi pula macam rugi sebab kami bukan sentiasa di rumah sangat. Jadi kami pilih untuk mobile.
Akhirnya kami melanggan U Mobile dengan data 5GB + 7GB. Tapi to cut the story short and sweet, apa yang boleh saya katakan adalah signal strength yang dinikmati untuk waktu siang amatlah tidak sepadan dengan data yang diberinya iaitu 5GB. 7GB yang aktif bermula 2 pagi itu pula langsung tiada beza dengan 5GB waktu siang. Nak scroll FB pun lambat. Youtube selalu buffer tanpa sebab. Semangat berblog saya pinggirkan sebab nak muat naik gambar pun kena tunggu lama :( Bil bulanan: RM +-65

Akhirnya, cuti Krismas lalu telah mendorong kami membuat keputusan berani untuk bertukar ke YES 4G. YES 4G ni agak banyak review positif in terms of signal strength. Cuma yang menjadi dilema adalah YES mengenakan kontrak selama 2 tahun. Jika kita berniat untuk menamatkan langganan dalam tempoh kontrak, kita perlu membayar baki bayaran bulanan tersebut. Bunyi macam paksaan kejam gitu~

Tapi again, to cut the story short and sweet, kami lebih gembira dengan YES. Terasa macam kontrak 2 tahun itu tidak langsung menjadi beban kerana kami menikmati sambungan internet yang sangat baik. Buktinya, saya boleh mejawab soalan peperiksaan dalam talian PTD tempoh hati tanpa sebarang masalah. Yang bermasalah lagi memberi masalah ada sistem SPA itu sendiri yang buat ramai tak dapat menyudahkan peperiksaan dengan baik. Tambahan pula, kami boleh menyemak dari masa ke masa akan kadar penggunaan data kami supaya kami boleh berjimat cermat. 
Suami saya pun seronok melayan Youtube di waktu malam tanpa sebarang buffer sambil menonton TV. Aktiviti berblog kembali aktif cuma kadang-kadang tuan blog yang malas dan penuh dengan alasan. Hahahaha!
Bil bulanan RM82 / 9.5GB tanpa beza masa malam atau siang :)

* Jika dikira-kira balik, kami masih untung kerana grab YES ni semasa promosi Krismas kerana promosi CNY baru-baru ini RM92. Yeay!
This is my personal genuine review. It's from our own experience. 

Dhiya
and husband

7 comments

  1. yui lg sthun kontrak.. t mgkin nak tmtkan..huhu

    ReplyDelete
  2. Ros guna umobile. yang plan 9gb(8pg-2pg)/14gb(2pg-8pg). memang ok. line laju di kawasan Ros..

    ReplyDelete
  3. wahhh menarik ni...

    pstttt.. terima kasih sudi join Segmen Nak URL Blog #22. maaf mia baru sempat nak blogwalking.

    blog ini tersenarai dalam http://www.mialiana.com/2016/01/senarai-url-blog-22.html

    pemenang diumumkan kat http://www.mialiana.com/2016/02/pemenang-bertuah-url-blog-22.html

    ReplyDelete
  4. thanks a lot to dhiya ...skg sy dah tak dilema lagi sama ada mahu guna umobile or yes...skg sy dah pasti yg mana 1 patut sy guna....leganyeee settle 1 prob...hehehe

    ReplyDelete