Puan


Call me Puan Dhiya

Alhamdulillah

Kurang lebih satu purnama menjadi isteri. Banyak rutin harian saya (dan suami) bertukar. Setiap detik adalah momen baru bagi kami. Masih, semuanya terasa bagai mimpi. Kami berdua kadang-kadang macam tidak percaya yang ada satu permulaan baru dalam hidup masing-masing. Manakan tidak, majlis pertunangan dan pernikahan kami berlaku dalam tempoh kurang dari enam bulan dalam tahun yang sama.
Tiada apa yang saya boleh ekspresikan kecuali syukur. Seinfinitinya!
Pernikahan bukanlah pengakhiran sebuah cinta. Kerana itu saya tidak gemar menulis frasa yang membawa makna yang lebih kurang seperti berikut:

- Kami akhirnya melangsungkan pernikahan...
- Kisah percintaan kami diakhiri dengan perkahwinan...
- Bertahun menyulam cinta, akhirnya kami disatukan...

Pada saya, pernikahan inilah permulaan cinta. Begitulah juga buat kami. Semuanya bermula sejak hari akad nikah. Tidak kisahlah berapa lama pun kami sudah kenal sebelum ini. Kami berdua setuju bahawa pernikahan ini sedikit sebanyak telah menjadi turning point untuk kami berubah menjadi seorang yang lebih baik dalam banyak aspek.

Bohonglah-
Kalau semua cerita perkahwinan indah-indah belaka. Do expect something unhappy, in certain conditions. (Bukan suruh sangka buruk sama Tuhan. Buang jauh-jauh isi perut begitu. Jangan ada sekelumit pun dalam hati, tahu~)
Sebagai contoh:
Lepas menikah, jangan assume kau (baik yang suami atau yang isteri) cukup bernasib baik untuk boleh dapat rumah sewa. Beli rumah memang jauh sekali kalau kau datang dari rakyat mainstream. Kalau dapat rumah pula, jangan ingat rumah tu fully furnished siap ada katil dengan tilam 8 inci, set sofa dan set kitchen cabinet lengkap dengan utensils. No way!
Saya pernah jumpa jiran (yang juga baru menikah dan berpindah ke situ) yang ke kedai di kawasan rumah kami hanya untuk mencari besen supaya dia boleh merendam bihun untuk makan tengaharinya. 
Ingat, tak semua isi hidup suami isteri itu indah. Namun semua yang hadir- membawa pengalaman dan pengajaran yang sangat berguna. Percayalah.

Tapi sebagai seorang Muslim, kita kena percaya bahawa pernikahan ini adalah satu bentuk hadiah dari Allah. Dia telah manjanjikan sakinah, mawaddah dan rahmah dalam setiap ruang hidup berumahtangga. Setiap apa yang dilakukan adalah ibadah dan akan diganjari pahala. Cantik. Aturan Allah memang Maha Cantik :)

Sungguh saya tidak layak untuk menulis tentang ini. Usia perkahwinan masih muda. Saya sendiri pun baru memulakan hidup atas nasihat dan tunjuk ajar dari emak. Insya Allah entri yang akan datang saya akan kongsikan tips untuk bakal pengantin dan sedikit perkongsian tentang persiapan saya. Ini memang seronok. Percayalah!

Tunggu
Dhiya
Puan Dhiya


3 comments

  1. Hye Puan Dhiya..perkahwinan itu jalan halal untuk saling mengenali..bagi merasai salah satu nikmat kebesaran Allah..alhamdulillah..meniti alam perkahwinan dengan penuh kesabaran bermatlamatkan syurga in sya Allah jadi sentiasa tabah..moga kalian terus bahagia..amin..

    ReplyDelete