Niat Solat Jamak dan Qasar


Bismillah

Perkongsian untuk active traveller macam saya- Suami cakap jom; terus masuk gear satu dan pergilah melancong ke mana-mana. Dia memang sejak bujang lagi kaki gamble bab travel. Jadi since dah berkahwin, saya pun terjebaklah sekali.
Travelog DDD tak tulis-tulis juga. Hadoilaaa :0

Salah satu perkara yang tidak boleh diambil mudah dalam bermusafir semestinyalah solat. Dulu saya paling malas untuk berhenti di mana-mana surau atau masjid semasa dalam permusafiran. Malas buka tudung, malas nak kecah-kecah dan tak suka berkongsi telekung.
Tapi lama-lama saya dah boleh adapt solat di surau Petronas atau RnR apatah lagi sejak dua bulan kebelakangan ni. Telekung pun memang wajib ada sepasang dalam kereta.

Selesai bab tu

Di satu sisi yang lain, kena tahu la juga niat solat jamak dan qasar ni kan. Takut nanti dah pakai telekung, dah tegak berdiri...

'Eh nak solat apa ni eh~?'

Jamak dan qasar ni hadiah dari Allah kepada kita yang bermusafir (dengan tujuan yang baik). Jadi gunakanlah peluang yang diberikan :)

Harapnya perkongsian ni menambahkan tabung pahala saya dan sesiapa yang membacanya.
Entri cerita kahwin masih dalam deraf. Dhiya oooohhhh Dhiya!

Dhiya

1 comment