Jangan Banding-Banding. Tak baik!


Cerita Jumaat

Senario:

"Kat KL duduk di mana?.....Oooo di situ. Rumah teres ke, apartment? Ke rumah flat?...Berapa sewa sebulan?....Oooo, anak makcik di Kuantan, sewa banyak tulah juga tapi dapat duduk rumah Semi-D"

" D duduk mana sekarang? Hm...Kami pun baru dapat rumah sewa kat Kuantan sebab suami baru dapat kerja kat sana. Sewa rumah D berapa?......Ye? Kami sewa lebih kurang macam D lah, tapi dapat rumah Semi-D. Serba salah dibuatnya sebab besar sangat. Bilik pun banyak. Kami duduk bertiga je"

Nampak tak?
Nampak?

Dulu, masa saya belajar di UM- Saya dibanding-bandingkan juga dengan anak orang lain yang juga belajar. Saat saya bekerja, saya ditanya samada bekerja di sektor swasta atau kerajaan. Gaji saya pun pernah diteka-teka. Kalau dijawab swasta, ditanya pula kenapa tak mahu masuk sektor kerajaan. (Susah cakap dengan orang tak ada ilmu ni)
Saat saya berhenti kerja dan menyambung pengajian ke peringkat sarjana, ada juga suara-suara yang bertanya itu dan ini.
Malah ketika saya hampir menikah pun- Ada yang bertanya siapa bakal suami saya, kerja apa, malah berapa gajinya!

Ya, saya tinggal di kawasan kejiraan desa. Jiran-jiran emak dan abah memang sudah jadi macam saudara mara. Malangnya (maaf cakap), ada sedikit-sebanyak adat hidup berjiran itu tidak selari dengan adab budaya kita yang berteraskan agama.
Antara sebab saya malas sangat nak keluar rumah kalau sekali sekala balik ke kampung, inilah...

Mula-mula tanya ringan-ringan
Bila balik?
Sampai bila?
Hijan tak di sana?

Lama-lama...
Duduk kawasan mana?.....O dekatlah dengan rumah anak makcik~
Tempat kerja kat mana?....O situ pejabat besar-besar tu. Anak makcik kerja kat sebelah kawasan tu~ (Apehallll)
Naik motor ke kereta?....Kereta? Uish...Jalan jem. Anak makcik naik motor je. Jimat minyak..... Naik motor? Jenuhlaaa kalau hujan, kan?

Apa pun tak boleh?
Nampak tak?

Kadang-kadang lucu.
Kadang-kadang boleh bikin panas.

Emak saya pun kadang-kadang kasihan dengan saya (dan suami). Expectation orang di sekeliling sangat tinggi. Mungkin sebab saya agak outstanding sejak dari kecil dulu kut.. Hahhaha! Kalau nak cakap lepas, lantakkan ajelah saya nak kerja apa, gaji saya berapa, nak duduk mana, rumah sendiri ke rumah sewa, nak pakai kereta apa, nak buat apa. Jangan suka ambil tahu dan lepas tu banding-bandingkan dengan anak dialah, anak sedara dia lah, anak sepupu dia lah...

Kalau hidup nak bergantung pada benchmark manusia je, penatlah. Anak si A pakai Honda City, jadi anak si B cepat-cepat dia cakap pakai Honda Civic. Raya tahun depan, jenuhlah si anak nak buat down payment Civic sebab mak di kampung dah pukul canang anak dia tukar kereta, Civic pula tu. Mujur makcik tu tak sebut Golf.

Nasihat saya, dekati emak ayah kita. Dengar apa mereka cerita sekali sekala ketika kita pulang ke kampung. Kadang-kadang memang terdengar mereka bercerita tentang anak orang begitu dan begini. Kalau yang baik, mungkin kita perlu cemburu sebab menjurus kepada kebaikan. Kalau yang tak elok, pandai-pandailah kita sebagai anak men-taichi dan menasihati mereka. Sesungguhnya tanggungjawab kita sebagai anak sangat berat jika mak ayah kita bercakap tentang anak orang lain sebagai tanda aras mereka.

Contoh:

"Anak pakcik hujung kampung tu dah beli rumah. Ayahnya cerita rumah tu rumah teres 2 tingkat, harganya RM400,000. Minggu lepas anaknya bawa pakcik tu dan isterinya ke bandar sebab mereka buat kenduri masuk rumah baru"

Apa perasaan kita?
-Yang mungkin masih menyewa
-Yang tabungan membeli rumah masih suku kurang dari nilai yang dikehendaki
-Yang mungkin sudah punya rumah sendiri, tapi bukanlah sebuah teres 2 tingkat?

Emak-emak,
Ayah-ayah,

Anak-anak kalian ini tidak hidup di zaman kalian seperti 30- 40 tahun dulu. Kesukaran zaman kami tidak adil kalau dibandingkan dengan kesusahan kalian dulu. 
Rayu kami, jangan suka tanya isu-isu sensitif pada anak-anak dan menantu (baik anak menantu sendiri apatah lagi anak menantu orang lain) lantas dibanding-bandingkan dengan si fulan sana dan sini. Kami terluka. Kami hilang motivasi.

Kami perlu semangat untuk hidup. Susah kami, senang kami- Allah yang beri. Bukan kami tidak cuba untuk perbaiki hidup. Semua orang punya cita-cita dan impian. Semua orang ada habuan pemberian Tuhan. Kami tahu, apa yang diberi setakat ini adalah cukup sekadar apa yang kami perlu, bukan apa yang kami mahu sangat. Bimbang nanti kalau terlebih beri, kami lupa pada Sang Pemberi.

Sekadar peringatan bersama.

Salam Jumaat,
Dhiya

No comments