Baki


Dulu-dulu, masa saya belum ada akaun M2U-tapi nak juga beli online (masa tu melalui blog), saya akan gigih pergi ke mana-mana CDM bank penjual tu dan masukkan duit. Rasanya tak terlalu kerap pun membeli, jadi sebab itulah saya boleh ingat.

Pernah sekali saya beli VCO, harganya lebih kurang RM49 macamtulah...Saya ke Maybank dan masukkan RM50. Dua hari kemudian, barang diterima dengan baki RM1 diletak elok dalam sampul duit raya.

Itu cerita 5-6 tahun lepas. Hari ini, saya menerima screenshot kisah tak enak ini:
Weh apa hal ni?

Polisi dia sangat tak boleh diterima. Tak ada pemulangan baki, tapi baki tersebut akan ditolak dan diguna pada pembelian seterusnya. Ewah- ewah sangat!
Pembeli ada hak nak buat pembelian kedua atau seterusnya dengan penjual. Penjual tak ada hak untuk 'ikat' dan paksa pembeli macam ni. Tapi kalau dah macam ni punya 'terdesak', ingat pembeli nak berurusan lagi ke dengan penjual ni?

Dan mungkin penjual (pembeli juga) lupa, terlepas pandang atau mungkin tidak endah akan satu fenomena baru sekarang- Screenshot & share. Apa- apa yang orang tak puas hati tentang kita atau kita tak puas hati dengan orang, they (we) tend to shot and share the proof. Kalau shot and share benda baik, tak apa lah. Kalau shot and share benda-benda macamni, terutamanya hal-hal berniaga ni---Tak ke menempah tiket gulung tikar?

Baki-
Sekupang-dua
Seringgit cuma
Apatah lagi seratus-dua
Pulangkan.

Jahit baju-
Kain perca-
Pulangkan.

Melainkan pemiliknya redha.

Esok jenuh nak berenang dalam lautan manusia kat padang luas tu.
Nauzubillah!

Dhiya

2 comments

  1. tu lah kann..pelik pulak dengan peniaga cenggini

    ReplyDelete
  2. sy br ja beli bj mnggu ni ada baki Rm1 pon dpt blk..boh dlm sampul.

    klau ckp tu beradap xpala...ni ckp wt nyakitkn hati ja

    ReplyDelete