Pemeriksaan Perubatan di Pusrawi


Bismillah...

Hari ini saya buat banyak perkara. Bukan dua dalam satu, tiga dalam satu- Tapi semuanya dalam satu!

Saya tidak mengambil masa yang panjang untuk mengambil keputusan menjalani pemeriksaan perubatan di Pusrawi. Hanya semalam saya tergerak hati menelefon Pusrawi bertanyakan apa yang patut dan pagi ini ringan saja kaki menekan pedal minyak memandu ke sana.

Seminar saya kali ini agak fleksibel. Jadi saya awal-awal lagi sudah memberitahu Mr. Lim yang saya perlu ke Pusrawi untuk pemeriksaan kesihatan. Dia pun bukan orang yang banyak tanya sangat. Jadi berdesuplah saya hilang sebaik minum pagi.
Saya memang berhajat untuk 'berpuasa' dari mengambil makanan dan minuman manis sebelum membuat pemeriksaan. Sengaja mahu lihat apa kesannya kepada keputusan pemeriksaan. :)

Lebih kurang 11 pagi, saya sudah sampai di depan Pusrawi. Doa saya semoga urusan ini diberikan laluan paling mudah olehNya. Risau juga saya dibuatnya kalau-kalau orang ramai dan terpaksa menunggu lama. Iyalah, saya pun 'curi-curi' waktu pejabat. Kalau mencuri sampai tiga empat jam, masak juga saya kena makan api!

Ok ini saya kongsikan prosedur umtuk pemeriksaan kesihatan di sini (tertakluk kepada borang pemeriksaan kesihatan masing-masing). Borang saya dikira paling mudah dan asas- Basic medical examinations (i.e. weight/ height/ vision test/ blood pressure test), urine test, single chest x-ray dan tiada ujian darah

Tingkat 7
Bawa borang pemeriksaan kesihatan terus ke tingkat 7 iaitu Pusat Pemeriksaan Kesihatan Eksekutif. Serahkan borang berkenaan kepada jururawat bertugas dan kemudian akan ke bilik nombor 13 untuk pemeriksaan tekanan darah dan vision test. BP saya rendah. Ouch! 
"Adik tak makan lagi ke?" Tanya kakak jururawat tersebut.
"Macamana akak tahu?"
"Saya kan misi~" Betul juga (-.-)

Tingkat 2
Makmal. Ini part yang saya tak berapa gemar. Urine test. Bukan sebab apa pun, tapi macam malu dan tak selesa. 
Di sini juga ada bahagian untuk mengambil darah. Tapi disebabkan dalam borang saya tiada ujian darah diperlukan, maka saya tidak perlu melakukannya. Saya hanya lihat ada seorang perempuan India mengerut kesakitan ketika tangannya dicucuk jarum. O0O0OO0O0!

Tingkat 1
X-ray. Oh. Ramai juga orang. Tapi Alhamdulillah giliran saya boleh tahan juga cepatnya. Juru X-Ray pun Alhamdulillah perempuan. Jadi saya tak banyak isu di sini. Selesai presedur, saya keluar untuk menunggu keputusan saya. 
Saya terdengar perbualan dan keluhan seorang wanita yang duduk di sisi saya. Gilirannya lambat meleret. Rupanya dia perlu buat ultrasound dan beberapa prosedur pengimejan lain. Seorang lagi wanita menunggu giliran MRI. Sekarang saya faham, yang ramai-ramai ni bukan semuanya menunggu giliran chest X-Ray, mungkin prosedur lain. :) Sebab tu giliran saya cepat. Alhamdulillah.


Tingkat 2
Kaunter 8. Semua prosedur saya hampir siap. Jadi saya diarahkan untuk kembali ke Tingkat 2, Kaunter 8 untuk membuat bayaran. Nak tahu berapa kos pemeriksaan perubatan saya?
Nah, RM66. Alhamdulillah. Ini semua dengan izin Allah. Dia yang menemukan saya dengan Pusrawi yang menyediakan pakej pemeriksaan kesihatan untuk pelajar (yang akan menyambung pengajian).

Jadi kepada sesiapa yang berhajat untuk membuat pemeriksaan kesihatan (syarat kemasukan ke universiti/ atau sambung belajar), saya secara peribadi mencadangkan supaya ke Pusrawi. Walaupun kadar setiap pemeriksaan kesihatan itu mungkin berbeza, tetapi mereka masih menawarkan harga yang rasional untuk pelajar atau bakal pelajar. Untuk penjelasan atau penerangan lanjut, boleh telefon Pusrawi dan mereka sangat helpful. Ini yang saya buat terlebih dahulu untuk pastikan kadar pemeriksaan kesihatan saya. :)

Tingkat 7
Kembali ke tingkat 7. Saya serahkan keputusan X-Ray dan saya disuruh menunggu giliran untuk berjumpa doktor.
Tak sampai setengah jam menunggu, nama saya dipanggil. Doktor lelaki. Tapi nampak pun dah macam ayah-ayah. Jadi dia tak ambil masa yang panjang untuk periksa itu ini. 
"Saya sihat, normal semua ye, doktor" Saya mengecek.
"Insya Allah, nak berjihad kena sihat. Kalau sakit-sakit tugas khalifah akan tergendala"
Oh. Sangat terkesan di hati saya.
"Selamat menyambung pelajaran. Dhiya" Doktor menyambung.
Saya tersenyum sambil berdoa semoga doktor ini dipeliharaNya. :)

Pulang.
Alhamdulillah. Semuanya hanya mengambil masa kurang dari dua jam! Memang benar-benar mudah dan dipermudahkan. Allah Maha Kaya. :)
Saya kembali ke seminar saya tepat jam 1 petang di saat semuanya sedang menikmati makan tengahari. "Puasa" sudah selesai. Mari makan! (Tolong jaga makan lepas ni, Dhiya)

Alhamdulillah. 70% persediaan selesai. Moga Allah mudahkan lagi yang lainnya.

Salam sayang, 
Dhiya

1 comment

  1. Maaf Saya nk tnye untuk pemeriksaan kesihatan ni kena buat appointment dlu ke?

    ReplyDelete