Bismillah...
Saya tahu. Lama sapi. Saya sibuk.
Tapi saya suka berkongsi artikel dari salah sebuah tabloid yang saya suka baca setiap pagi.
Perlu tingkatkan kemahiran menjawab telefon
05/02/2013 6:30pm
KUALA LUMPUR — Kerajaan dan juga sektor swasta perlu meningkatkan kemahiran menjawab telefon di kalangan kakitangan masing-masing, kata Pengerusi Institut Etika Perniagaan Malaysia (BEIM), Dr Zainal Abidin Abdul Majid.
"Berdasarkan rungutan yang diterima oleh BEIM, rasa tidak puas hati mengenai panggilan telefon kepada perniagaan dan agensi kerajaan melalui talian tetap semakin meningkat,” katanya kepada pemberita pada satu taklimat media di sini hari ini.
Beliau berkata, menurut tinjauan rawak BEIM terhadap beberapa sektor perkhidmatan terpilih, mengenai kepantasan dan kesopanan dalam menjawab panggilan telefon, hanya 32 peratus daripada 11 kumpulan sasaran, menjawab selepas kurang daripada lima deringan.
Kumpulan-kumpulan sasaran itu ialah jabatan dan agensi kerajaan, pertubuhan bukan kerajaan, universiti awam dan swasta, hospital kerajaan dan swasta, kedutaan asing di Kuala Lumpur, syarikat telekomunikasi, media dan parti politik.
“Tinjauan itu dijalankan dari 7 Julai 2011 hingga 30 Disember 2012, dan zon sasaran terhad kepada Lembah Klang, kerana ia adalah hab pentadbiran, komersial dan politik negara,” kata Zainal Abidin.
BEIM menggunakan lapan kriteria dalam mengendalikan tinjauan itu, iaitu panggilan dijawab sebelum dan selepas lima deringan, nada ”engaged”, telefon rosak, tiada jawapan, Jawapan oleh penerima, jawapan oleh suara rakaman, dan bahasa responden. - BERNAMA
No comments