Bukan Telefon Aku


Bismillah...

Saya tahu. Lama sapi. Saya sibuk.

Tapi saya suka berkongsi artikel dari salah sebuah tabloid yang saya suka baca setiap pagi.

Perlu tingkatkan kemahiran menjawab telefon

05/02/2013 6:30pm

KUALA LUMPUR — Kerajaan dan juga sektor swasta perlu meningkatkan kemahiran menjawab telefon di kalangan kakitangan masing-masing, kata Pengerusi Institut Etika Perniagaan Malaysia (BEIM), Dr Zainal Abidin Abdul Majid.
"Berdasarkan rungutan yang diterima oleh BEIM, rasa tidak puas hati mengenai panggilan telefon kepada perniagaan dan agensi kerajaan melalui talian tetap semakin meningkat,” katanya kepada pemberita pada satu taklimat media di sini hari ini.
Beliau berkata, menurut tinjauan rawak BEIM terhadap beberapa sektor perkhidmatan terpilih, mengenai kepantasan dan kesopanan dalam menjawab panggilan telefon, hanya 32 peratus daripada 11 kumpulan sasaran, menjawab selepas kurang daripada lima deringan.
Kumpulan-kumpulan sasaran itu ialah jabatan dan agensi kerajaan, pertubuhan bukan kerajaan, universiti awam dan swasta, hospital kerajaan dan swasta, kedutaan asing di Kuala Lumpur, syarikat telekomunikasi, media dan parti politik.
“Tinjauan itu dijalankan dari 7 Julai 2011 hingga 30 Disember 2012, dan zon sasaran terhad kepada Lembah Klang, kerana ia adalah hab pentadbiran, komersial dan politik negara,” kata Zainal Abidin.

BEIM menggunakan lapan kriteria dalam mengendalikan tinjauan itu, iaitu panggilan dijawab sebelum dan selepas lima deringan, nada ”engaged”, telefon rosak, tiada jawapan, Jawapan oleh penerima, jawapan oleh suara rakaman, dan bahasa responden. - BERNAMA
Saya pernah lihat situasi yang lebih hodoh dari apa yang diceritakan di atas. Samada orang yang membuat panggilan atau orang yang menerima panngilan, kedua-duanya ada betul dan salah masing-masing.
Tapi saya tak berminat untuk menceritakan dengan lebih dalam lagi apa yang terjadi. Cukuplah saya katakan bahawa apabila berbicara melalui telefon, tidak ada penilaian lain melainkan melalui cara dan bahasa percakapan kita.

"First Impression starts at your first Hello~ "

Apa pun, trillion ucapan maaf atas ketidak upayaan saya untuk menulis dengan konsisten di blog ini. Alasan yang sangat biasa dan sangat cliche. Saya sendiri pun kadang-kadang menyampah dengan alasan yang macam-macam ini. :(

Insya Allah, sebulan dua akan datang mungkin akan banyak perubahan. Doakan saya dapat  menghadapinya dengan baik dan semoga Allah mudahkan rezeki saya.
Jalan juang ini sungguh jauh ke hadapan. Saya tak mampu menebak apa yang ada di depan.

Salam Sayang,
Dhiya

No comments