Rabu, 13 Febuari 2013


Bismillah...

Hari pertama bekerja selepas cuti panjang. Jenuh juga menyeru semangat ini. Syukurlah masih berbaki walau sedikit. 
Memang sedikit saja semangat yang tinggal. Setiap hari saya melihat manusia yang masuk lambat ke pejabat tanpa rasa bersalah. Setiap hari saya lihat ada manusia yang cuti kecemasan sedangkan memo telah dikeluarkan bahawa tiada istilah cuti kecemasan tanpa bukti.

Saya fikir tempat ini bukan atmosfera yang sesuai untuk saya. Melihat orang berbuat demikian menjadikan saya punya pemikiran sebegini:- "Kalau kau boleh buat, aku pun boleh!"- pada sisi negatif.
Kalau tak kerana sikap yang telah lama tertanam menjadi tabiat dan kebiasaan, saya pasti saya juga gelong mengikut jejak mereka. Nauzubillah!

Hari ini agak tenang. Masih ramai yang bercuti malah ada dua tempat kosong yang stafnya sudah berhenti. Bagus untuk bekerja. Telefon pun tidaklah memekak sangat.
Seminar saya pada 25, 26 dan 27 Febuari ini masih banyak perkara yang tertangguh. Mana yang saya boleh usaikan, saya akan usahakan. Tapi kalau yang tersangkut di leher orang lain, itu bukan tanggungjawab saya. 

Tengahari sedikit, saya ke Bank Islam berhampiran untuk membayar yuran pengajian. Seperti yang saya katakan, dua hingga tiga bulan ini akan banyak perubahan bakal berlaku. Saya sendiri pun tak tahu apa yang menunggu di depan. Yang pasti semua yang datang akan menjadi cabaran. Semoga Allah memberikan apa yang termampu oleh saya, oleh Iman saya.

Pulang dari bank, saya masih menyiapkan kerja yang berbaki. Kerja saya diselang seli dengan gangguan telefon. Aha. Biasalah tu. Esok dan lusa saya akan bercuti untuk menghadirkan diri ke pendaftaran pelajar pascasiswazah baru di UKM. Sekali lagi, ini adalah antara titik tolak yang bakal merubah keseluruhan hidup saya. Saya mulakan langkah mengajian pascasiswazah ini dengan restu emak dan abah. Berkali-kali saya beritahu mereka, saya mungkin kurang dalam banyak perkara sementara berada dalam jalan juang ini. Redha mereka telah membuatkan saya kuat. Biarlah tiada siapa yang menjaga saya di sini, tapi saya ada Allah dan doa mereka berdua :)

Jam 5.20 petang, usai solat Asar, saya menerima mesej - 
"Can you come to my place?"
Ada tugasan last minute :p
Ok. Sifirnya mudah sahaja. Jangan ingat saya tak boleh buat semua tu dalam masa 10 minit sebelum waktu pulang. Ada lagi manusia yang dah diminta buat kerja tu sejak jam 1 petang, boleh keluar mesej notification mengatakan tak boleh buat sebab ada kerja lain. Hebat. Hebat!
Jadi usai kerja yang diminta, saya bolayankan semua alasan lain dan terus angkat kaki. Saya loya tengok orang banyak alasan. Isu saya dah selesai. Saya bakal bercuti dua hari dan tidak meninggalkan satu pun sisa kerja.(Tepuk bahu sendiri lah~)

Di rumah, saya mula sibuk itu dan ini. Gosok baju, susun dokumen. Rasa gementar pula nak kembali menjadi pelajar. Jadi pelajar maknanya perlu lebih berhati-hati soal masa dan tanggungjawab. Niat kena jelas Lillahitaala dan hati mau bersih, barulah dapat challenge pointer Ijazah Sarjana Muda~ Amin. Doakan!

Salam sayang, 
Dhiya Dahlia

1 comment

  1. Happy registration day dear!! hehehe..welcome to postgraduate world..:)May Allah ease your way..hehe

    ReplyDelete