Kerja dan Kerja


Bismillah...

Lama benar saya tak menjengah DDD. Rindu memanglah rindu, tapi apa apa boleh buat- Tuntutan kerja ini sentiasa menghambat.
Sudah agak jarang saya membina optimis dan motivasi dalam blog ini lantaran kesibukan hal dunia. Secara peribadi, saya kecewa dan benci dengan gaya hidup yang sedang saya lalui kini. Saya suka dengan kerjaya saya, cuma saya tak betah dengan tatacara hidup di kota.

Walaupun minggu ini hanya bekerja tiga hari, tapi tekanan yang saya terima amatlah hebat. Rabu, sudah ada yang request supaya saya bekerja Sabtu ini sedangkan minggu ini bukan SSB saya. Dengan sedikit 'paksa rela', saya iyakan sahaja.
Saya tersepit di tengah kondisi-
Kalau saya katakan tidak, pasti mereka bertanya serba serbi sebab mengapa saya menolak. Tugas saya sendiri pun melambak di atas meja. Minggu depan sahaja saya ada tiga program penting yang memerlukan persediaan awal minggu ini. Tetapi mereka request bantuan saya dengan soalan tertutup- Antara memilih 'ya' atau 'tidak'!
Akhirnya saya berlembut dengan diri sendiri- Ikhlaskan sahaja hati. Allah sedang menilai sejauh mana 'permata' itu bersinar dalam diri.

Kak Ru berpesan agar saya menjadi lebih berani untuk mengatakan 'tidak' dalam beberapa hal. Hm...Bunyi macam senang, tetapi saya yang melaluinya yang akan terasa payah untuk menyimpulkan kesimpulan.
Memang tidak dinafikan, saya selalu gagal bertegas beberapa bab. Itu mungkin kelemahan yang saya perlu segera perbaiki, bukan untuk dielak dan dihindari. Semoga Allah mudahkan urusan membina kekuatan diri ini. Allah...

Bayaran yang dibayar

Hari ini saya pulang dengan seribu satu rencana untuk esok. Di saat semua orang meraikan Jumaat selepas bekerja teruk, saya masih menyusun prioriti tugas yang perlu diselesaikan. Inilah harga sebuah perjuangan. Saya dibayar gaji kerana menyudahkan tugas ini. Tetapi saya tidak boleh lupa yang saya juga dibayar pahala jika keikhlasan dan kejujuran menjadi paksi dalam melunaskan tanggungjawab ini.
Apabila terlalu tertekan, kita selalu lupa bayaran yang dibayar ini. Bayaran yang tidak terlihat, tapi selalu ada sebagai pengubat kesedihan dan keringat yang tumpah dalam ikhlas mencari rezeki.

***********************

Sudah 12 malam, 11 Febuari 2012. Cepatnya masa berlalu. Saya masih gagal mengurus masa (baca= nyawa) dengan baik sedangkan saya tahu mati sedang menanti di hadapan.

Ya Allah, lemahnya hambaMu ini. Bantulah...Bantulah!

Selamat Malam,
Dhiya

2 comments

  1. masa mmg tak pernah mnunggu kita..
    mcm saya jgaklah...walaupun masih pelajar sekolah ttap terasa 'bebannya'. setiap org ada masalah trsendiri...apa yg pnting, nawaitu kenalah lillahitaala...

    *Esok sekolah:'(

    ReplyDelete
  2. anggap itu pahala kite.. dlu zz pun x pandai nk tolak kalau org ajak, suruh buat keje..tp lme2 jd berani sbb nnt tension keje zz sendiri x siap..hehe

    ReplyDelete