Bercuti Lagi!


Jumaat


Waktu pejabat berakhir jam 5 petang. Tapi saya ada berjanji dengan rakan sekerja untuk menghadiri majlis makan malam sempena sambutan Tahun Baru Cina. Jadi saya mengambil keputusan untuk menunggu saja di pejabat sementara ada rakan yang datang menjemput.

Dipendekkan cerita, majlis berakhir agak lewat. Cuak juga saya hendak pulang ke rumah. Maklumlah, semua rakan serumah sudah pulang bercuti. Rumah pula ditinggalkan awal pagi dan saya hanya balik lewat malam. Gelaplah~ Memang rasa hendak menangis.

Selesai solat Isyak, saya terus kurung diri di dalam bilik. Cepatlah mata pejam. Semoga esok segera menjengah...

Sabtu

Penat sangat malam tadi, saya terlewat bangun. Tergesa-gesa jugalah saya dibuatnya. Beg belum dikemas, sampah belum dibuang. Uhu! Lain kali berlengah lagi, Dhiya!
Kali ini saya memilih untuk pulang menaiki bas. Tak sanggup lagi rasanya hendak memandu sendirian dan berperang dengan ketakutan, mengantuk mata dan bosan jiwa...Biarlah kali ini saya hanya berehat dan tidur di sepanjang perjalanan.

Saya keluar dari rumah seawal jam 7 pagi. Alhamdulillah sempat bersarapan. :)
Tiba di stesen bas, saya lihat ramai sangat orang beratur di kaunter untuk membeli tiket bas. Terdetik dalam hati: Syukurlah saya sudah membeli tiket lebih awal. Kalau tak, entah pukul berapa saya boleh naik bas~
Lima belas minit sebelum pukul 9 pagi, saya melangkah masuk ke dalam bas dengan penuh bangga. Orang lain yang masih beratur hanya melihat sambil gigit jari. :p (Nakalnya kamu, Dhiya!)

Kota Mega saya tinggalkan.
Selamat tinggal kota yang menggoda. Emak dan abah sedang menunggu di desa dengan doa. Saya perlu pulang ke desa kerana mereka adalah sumber kekuatan saya. Semangat yang hilang di sini perlu dicas semula di desa tercinta. Tiada siapa boleh menghalang saya untuk terus terikat hati dengan kehidupan saya yang begini. Moga kelak saya bersuami nanti, dia tidak akan menghalang saya untuk terus pulang dan mendakap batang tubuh emak dan abah yang tercinta. Mereka sangat penting dalam hidup saya. Sangat penting...

Jam 12 tengahari, saya tiba di desa. Alhamdulillah. Jangan tanya apa perasaan saya. :)
Berhenti membebel, Dhiya~

Salam sayang,
Dhiya

No comments