Perempuan dan Pelik


Bismillah

Let's talk about ourselves. Perempuan.

Suami aku cakap aku wanita sempurna (biarlah dia nak puji bini dia~). Tangkas di rumah, mengemas, membasuh, memasak dan handle dia dan anak. Cuma satu je; Dia cakap aku pelik. Yes, PELIK.

Contoh 1

D, nak  makan apa?
Ikut abang lah
Pizza nak? 
Taknak lah...Tak lalu
Mee Tarik?
Taknak mee mee
KFC?
Taknak fastfood.
So nak apa?
Up to you lah~

Contoh 2

Suami lupa tutup lampu tandas je. Tapi isteri punya ungkit tu sampai ke peristiwa sinki dapur tersumbat 3 tahun yang lalu. Pampers Nuha dalam tong sampah pun jadi isu. (Tiberrrr)

Contoh 3

Balik kerja, suami belikan pisang goreng.
Ala...saya nak keropok lekor
Esoknya, suami belikan keropok lekor
Ala saya nak pisang goreng
Lusanya, suami beli pisang goreng dan keropok lekor
Ayang ni, membazir je

Ya, perempuan memang pelik. Aku sebagai perempuan memang mengaku. 
Tapi yang pasti, perempuan suka perhatian in the sense of nak didengari. Perempuan nak orang (suami dia) dengar bila dia bercakap. Dengar je. Tak payah cuba find any solution or menyampuk dengan hujah. Tadah je telinga.

Kaum kita ni suka diraikan. Dia suka bila terima pujian. Tak payah fake sangat lah yang nak memberi pujian tu pun. Cukup dengan pujian yang bersahaja dan selamba. Ha ni nak cerita tentang pujian bersahaja ni. 
Aku masak bubur nasi berlauk semalam. Masak campak-campak je sebab suami aku sakit gigi dan Nuha pulak macam meragam. Masa makan, dia cakap "Sedap la sup ni" Ehhhhhhhhhhhhhh aku punya kembang tu sampai rasa nak meletup! Entah-entah dia pun tak sedar yang dia tengah buat aku happy. Tapi aku ni cepat je alert dengan pujian. Lepas pada tu, mood aku jadi baik sampai aku berjaya mengemas dapur sambil mengasuh Nuha. Cemerlang tau!

Nampak tak.
Dengan sedikit pujian. Kita jadi light up dan bersemangat. Tak payah makan supplement apa-apa pun. Magic kan? Pelik kan?
So memang betul lah..Perempuan ni pelik.

Aku sendiri pun, 
Tak perlu barang mahal, makan tempat mahal or anything lavish. Aku just perlukan seseorang yang boleh dengan bersahaja menolong aku, menghargai aku dan effortlessly make me happy. Seriously, effortlessly.
And he is the one. Alhamdulillah.

Perempuan pelik
Dhiya

No comments