Travel Tapi Masih Boleh Memasak Untuk Anak


Bismillah

Aku menerima request agar menulis tentang tips memasak ketika travel bercuti. Nahhh macam tau-tau je amak Nuha ni memang kaki travel. Mana tak nya, selain post tentang menu Nuha, amak juga aktif menulis tentang review hotel dan tempat-tempat yang best :p

Jadi dalam entri ni, aku kongsikan 3 tips utama untuk panduan rakan-rakan ibu di luar sana supaya dapat menyediakan makanan kepada anak-anak dan dalam masa yang sama dapat menikmati percutian bersama keluarga.
1. Don't overthink
Dengar je nak travel, kau dah fikir nak bawa macam-macam. Kalau boleh satu peti ais kau nak bawa kan, kan, kan? Elelele mengaku je la sebab dulu aku pun macam ni. Tapi lama-lama kau akan rasa penat dan tak seronok nak travel. Tak ke dah lari matlamat nak bercuti untuk berseronok? Sebab tu jangan overthink dan tolonglah bertenang.
Matlamat utama bercuti adalah untuk bergembira dan meluangkan masa dengan suami dan anak. Jadi jangan musnahkan matlamat asal ni dengan sibuk memasak.

2. Rancang, rancang dan rancang
Dalam banyak entri aku yang lepas-lepas, memang aku emphasize tentang pentingnya merancang. Rancang berapa hari nak pergi bercuti, rancang menu dan rancang alat apa yang perlu dibawa, bahan mana yang perlu dibawa dari rumah dan bahan mana yang boleh dibeli di kedai berdekatan dengan tempat bercuti.
Kami memang kaki travel. Sejak Nuha boleh makan hujung tahun 2018, merata negeri dalam Malaysia kami jelajah. Naik kapal terbang je belum lagi. Insya Allah soon. Bermacam-macam hotel kami masuk dari yang murah sampai la yang boleh tahan harganya.

Benda basic yang wajib ada dalam travel kit (sebuah bakul anyam berbentuk segi empat tepat) aku adalah:
- Mini multicooker Cornell
- Sudip kayu yang boleh mengacau dan cedok kuah sekali (beli kat Daiso)
- Mangkuk stainless steel untuk kukus nasi
- Sepasang sudu & garpu
- Tipuware (bawak dah lapiskan dalam 2-3 macam tu je) Itu pun kadang-kadang aku isi dengan bahan kering
- Papan pemotong nipis beli kat Eco dan 1 pisau
- Food jar. Aku guna yang jenama Tesco je
- Sebotol kecil minyak masak
- Sebotol kecil sabun pencuci dan span kecil

Bahan yang boleh dibawa dari rumah
- Bawang-bawang untuk menumis. Aku tak bawak banyak pun. Kena kira berapa hari nak pergi bercuti.
- Beras, oat, bihun baby semua letak dalam zip lock plastic kecil paket-paketkan kepada portion kecil untuk sekali guna. So senang nak grab
- Serbuk bilis
- Lobak merah, tomato, atau apa-apa sayur segar bergantung pada menu apa yang nak dimasak (keluarkan dari peti, biar kering, jangan ada wap air dulu baru masukkan dalam plastic untuk travel). Sampai je hotel, cepat-cepat masukkan dalam mini bar. Kalau tak ada mini bar, aku letak je di luar suhu bilik. Insya Allah tahan je sebab bilik ada air cond kan.
- Kentang
- Susu full cream kotak kecil

Bahan-bahan yang boleh dibeli di kedai-kedai runcit berhampiran tempat bercuti
- Roti
- Telur. Telur ni memang penyelamat la kalau lets say susah nak menyimpan isi ayam atau daging sebab hotel tak ada peti atau mini bar.
- Buah-buahan on the go macam pisang, buah oren, buah naga, kiwi dll
- Isi ayam (kalau hotel ada mini bar) Ini protein paling senang nak masak compared to daging lembu atau ikan.
- kalau kedai runcit kampung, lagi best. Boleh beli sweet potato, labu dan sayur hijau sikit-sikit. Tak perlu beli sepaket besar.

3. Be simple
During travel, kau janganlah beria nak masak ayam masak lemak kuning berserai, paprik atau kari ayam bersantan segala. Be simple. Even masa Nuha masih baby pun, aku tak bawa hand blender during travel. Aku cuma bawa hand mesher je. Senang~

Contoh travel ke Melaka 3 hari 2 malam.
Day 1: Masak dari rumah; nasi goreng, gulai ayam + kentang simpan dalam food jar (untuk lunch dan dinner), roti telur, buah-buahan sebagai finger food.
Day 2: Sarapan: Roti telur. Lunch dan dinner: Nasi + Sup ayam dengan telur
Day 3: Sarapan: Sweet potato steam, Lunch dan dinner: Nasi + Sayur lemak labu + telur

Contoh travel ke Cameron Highland 3 hari 2 malam
Day 1: Masak dari rumah; roti telur, ikan masak lemak kuning + nasi (untuk dua kali makan, lunch dan dinner), buah-buahan
Day 2: Oat + pisang, nasi + sup telur (untuk dua kali makan), finger food seperti buah-buahan
Day 3: Nasi goreng telur hancur, nasi + masak lemak labu (untuk dua kali makan), finger food seperti buah-buahan

lain-lain menu travel:
- Oat dimasak, lenyek dengan pisang
- Tumis bawang, pecah telur, masukkan oat yang sudah direndam dan serbuk bilis
- Bihun goreng pecah telur dengan sayur
- Nasi goreng telur lenyek dengan labu
- Sweet potato dikukus

Benda simple, buat apa nak complicated sampai serabut kepala. Bawak barang biar cukup-cukup je. Yea aku faham mak mak ni selalu fikir 'Eh biar lebih takpe. Just in case...' Tapi disebabkan pemikiran macam nilah yang akan membuatkan kau bawa the whole peti ais ketika travel. Ingat; Rancang elok-elok. Insya Allah selebihnya akan senang.

So far aku survived dengan cara ni. Antara destinasi percutian kami termasuklah Melaka, Perak, Cameron Highland dan banyak lagi lah. Semuanya stay hotel. Hotel di Cameron Highland masa pergi dengan mak abah aku; takde peti. Tapi takde hal...Nuha masih boleh makan real food hasil kreativiti aku.

Untuk travel balik kampung raya; Kalau balik kampung sendiri, aku takde isu. Haritu yang mencabar sikit apabila kami balik ke kampung nenek sebelah suami aku. Tapi takde hallllllll…Aku kan guna multicooker, jadi taklah berebut dapur gas dengan mak cik-mak cik. Asalkan ada plug aku boleh hidup. Cuma kena pandai-pandailah bawak diri dan tahan telinga kalau orang tanya itu ini. One best part is, bahan basah macam ayam dan sayur tak ada isu sebab peti ais besar gedabak dan aku boleh tumpang atau mintak sikit. Kalau makcik-makcik buat sup tulang, aku akan menyibuk mintak sikit sup nya sebelum ditambah bahan perasa. Hahahahha. Demi anak, aku sanggup!

Demikianlah tips dan perkongsian aku yang diharapkan dapat memberi sedikit idea dan kelapangan dada kepada ibu-ibu di luar sana. Ingat, jangan stress-stress okay. Kita nak travel nak seronok-seronok. Kalau dok serabut otak pasal nak masak apa untuk anak sampai tak boleh senyum, kan dah tak best tu~

Enjoy!

Kalau ada apa-apa persoalan atau tambahan info, bolehlah tinggalkan komen ya.

Dhiya
Amak Nuha yang suka travel.

No comments