Nuha Food Journey: Bubur Sum Sum Sos Buah Naga


Bismillah

Amak Nuha lamaaa menghilang tenggelam ke dasar laut dalam. Kalau mood takde, kau janganlah suruh aku cerita apa-apa kat blog ni. Material ada, tapi terperuk 'duduk kau kat situ diam-diam'. Tunggu ada mood baru boleh cerita macam-macam. So hari ni mood tengah ada la ni~

So kali ni aku nak share menu pencuci mulut Nuha iaitu bubur sum sum. Bubur sum sum ni antara kegemaran Nuha dan aku jugak. Kalau aku, aku suga akan dengan kuah gula merah. Tapi untuk Nuha, lain-lain sos lah kecuali sos cili dan air gula. 
Bahan-bahan

1. Tepung beras
2. Santan
3. Daun pandan
4. Sos depends pada keinginan. Contohnya; sos manga, sos buah naga, atau puree kurma

Cara-cara

1. Masukkan tepung beras, letak air sikit, masukkan santan
2. Tips: buka api perlahan dan kacau jangan berhenti. Part ni kena sabar
3. Kacau sampai adunan likat, berkilat dan bau lemak-lemak
4. Letak dalam bekas
5. Untuk sos: blend kan sahaja buah pilihan dan tuang ke atas bubur sum sum tu. Tapi untuk buah naga, aku tak suka blend sebab rasa dia pelik. aku suka potong dadu je.

Bubur ni tahan dua ke tiga hari je sebab bersantan. Jangan buat stok sampai seminggu ya. Aku selalu simpan bubur sum sum je. Sos buah tu aku blend waktu nak makan.

Simple!

Selamat mencuba
Dhiya

1 comment