Travelog Dhiya: Company Outdoor Activity @ Gua Tempurung Exploration 2017

Bismillah

Minggu lepas, 21 September 2017, HR kami anjurkan program luar untuk semua staf operation, finance dan marketing. Kalau dulu kami main bowling, tapi kali ni kami ke Gua Tempurung untuk aktiviti yang lebih mencabar.
Kami bergerak dari Kuala Lumpur pada jam 7 pagi dan sampai di Gua Tempurung lebih kurang jam 10 pagi. Sebelum tu HR kami dah pesan supaya sediakan sendiri lampu suluh/ lampu kepala, kasut getah (kasut sukan pun boleh, tapi kasut lama lah) dan pakaian ganti.

Sebenarnya Gua Tempurung ni ada beberapa trail package. Ada yang jalan-jalan saja, ada yang jalan sambal meranduk air dan ada yang berjalan, merangkak dalam air lepastu mendaki batu batan pula. Tapi untuk kami, HR ambil yang medium sahaja- Jalan sambil kena randuk air sikit-sikit. Bolehlaa kan. Taklah lasak sangat.
Pintu masuk ke Gua Tempurung.
Jom masuk Gua Tempurung!

Sebaik melangkah melepasi pintu masuk ni, kami diberi topi keselamatan. Topi keselamatn ni penting sebab sedikit sebanyak dapat melindungi kepala dari terhantuk dengan batu. Batu batan dalam gua ni keras tu dah memanglah, stalaktait tajam meruncing ke bawah pun ya juga. Jadi sangat lah bahaya.
Lawa? Tak ada maknanya. Masuk sini tudung terkelepet- Don't care!

Perjalanan awal kami banyak menaiki tangga. Saya ni manusia penggayat. Mendaki tangga yang tinggi, berlubang di bawah pula memang boleh buat putus asa. Tapi mujurlah colleague banyak bagi semangat dan sokongan.
Pemandangan di dalam gua. Masa ni tak main kotor lagi. Cuma berjalan-jalan sambal berhenti di beberapa tempat untuk layan penat.
Kami tamatkan perjalanan bertangga dengan menuruni anak tangga yang sangat curam dan anak tangganya yang kecil. Masa ni, telefon dah mula disimpan sebab dah mula kena turun jurang dan masuk lubang kecil untuk mula meranduk dan merangkak dalam air.

Good things about this activity is we practice teamwork. Ada satu bahagian tu, kami kena menggelungsur dari atas batu untuk sampai ke bahagian bawah. Kalau tak ada orang tunggu (kaum-kaum Adam nilah jadi mangsa menahan dan menyambut kaki kami), mungkin boleh jatuh terhentak. Alhamdulillah dalam pada gayat-gayat, takut, tak yakin pun saya boleh lalui semua ni sebab kawan-kawan banyak membantu.

Selepas Berjaya menggelungsur ke bawah, kami kena masuk seorang demi seorang melalui satu lubang kecil untuk masuk ke bahagian sungai dalam gua. Air pun bukan dalam. Cuma takat buku lali saja. Tapi ada satu tempat tu, kami terpaksa merangkak sebab bahagian atas gua sangat rendah. Nak taknak kena buat. Masa merangkak tu memang basah la. Cuma kepala je yang tak kena air dan satu benda je yang saya fikir adalah beg sandang belakang tak boleh kena air sebab ada telefon. Tu je!

Tapi semua tu best dan enjoyable! We support each other!
Bila dah nak sampai ke hujung dan nampak cahaya luar, rasa seronok sebab tahu yang kita Berjaya lakukannya. Alhamdulillah!
Kami sempat bergambar beramai ramai sebelum keluar untuk kenangan. Yalah...Esok dah ada anak, mampu ke nak buat 'kerja gila' ni semuaaaaa!
Ni pintu keluar kami. Yang Nampak macam jambatan kat atas tu adalah pintu masuk kami awal-awal tadi.
Secara keseluruhannya saya suka Gua Tempurung exploration ni. New experience, tapi tak lasak sangat dan sesuai dengan orang macam saya. Cuma kat mendaki tangga tulah boleh tahan penat sebab tinggi dan gayat. Yang lain, saya enjoy!

Eksplorasi kami ambil masa lebih kurang 2 jam. Keluar je- Tengok jam, dah pukul 12 lebih. Ingatkan dah boleh balik sebab malamnya tu saya dan suami nak sambung perjalanan ke Pulau Tioman pula. Rupanya ada aktiviti kedua iaitu water tubing. Ha, cerita water tubing tu kita sambung kat bawah ok!
Water tubing activity

Selesai aktiviti meneroka Gua Tempurung, kami tunggu lori (naik lori macam lembu korban okehhh!) untuk bawa kami ke tapak aktiviti water tubing tu. Tempat tu macam campsite. Kami makan tengahari di situ. Sebab dah lapar, lauk gulai ayam dengan sayur kobis pun terasa sedap.
Gambar diambil dari atas lori. Kami melalui jalan sempit yang ada rumah-rumah kampong. Seronok juga hidup kat sini. Tenang je~

Pemandangan sepanjang perjalanan

Perjalanan ke campsite melalui denai kecil ni dan ada tasik

Aktiviti water tubing bermula lebih kurang jam 3 petang.
Saya secara peribadi kesal sikit dengan HR sebab mereka tak  maklumkan pun yang ada dua aktiviti. Mereka hanya beritahu masuk ke Gua Tempurung sahaja.
I was not mentally prepared. Manusia aquaphobia macam saya bukan senang nak tukar mind set dan tenangkan minda. Apatah lagi kalau ada wanita mengandung. For me HR was not really transparent in revealing the itinerary. Pukul 3 petang, tau-tau dah kena pegang tube dan terus belajar floating itupun sekejap dan kemudian terus dilepaskan seorang demi seorang.

Gambar water tubing tak ada sebab semua gajet ditinggalkan di darat. Cuma ada satu video di YouTube hasil GoPro staf IT. Jadilah~
Aktiviti ni memang penuh risiko terbalik dan tergolek dalam air. Macam saya, dua kali terbalik dalam jeram yang agak dalam dan sekali tu terlanggar buluh di tepi sungai hingga memang tenggelam dan dalam keadaan panic tu, saya tertelan banyak air dan rasa dah mati waktu tu.
I was really sad sebab ia berbahaya dan boleh jadi memudaratkan saya.

Saya beritahu pada trainer yang saya nak give up, bukan sebab putus asa sangat. Tapi saya tahu limit saya bagaimana. Setelah dua kali terbalik, saya rasa aktiviti ni dah tak selamat untuk saya. Sudahlah waktu tu saya demam. Malamnya pula kami nak berkejar ke Jeti Tanjung Gemuk untuk kejar feri ke Tioman. Saya betul-betul penat dan tak mampu nak teruskan. Tapi trainer ni pujuk juga saya. Dia bilang, tak apalah saya akan pegang tube awak sampai habis. Bila dia janji macam tu, saya tenang sikit. Tapi tiap kali lalu jeram, saya traumatized dan teringat macam mana saya lemas awal-awal tadi.

Takut air (aquaphobia) is real. Saya memang tak suka aktiviti air. Dulu nak terjun kolam renang pun takut. Kalau masuk pun, ke tempat cetek saja. Saya akan panik teruk kalau kaki dah tak jejak dasar. Sebab tu saya tertelan banyak air masa lemas di jeram masa water tubing tu agaknya. Sekarang ni, sejak berkahwin dengan aqua man, ketakutan saya tu dah berkurangan sikit. Suami saya sangat sabar dalam mendidik saya dalam aktiviti air. Nanti saya cerita macam mana saya di Tioman buat snorkelling dan sebagainya dalam keadaan masih takut pada air. Kadang-kadang orang boleh gelak sambal cakap: "Hek eleh, sungai cetek je. Laut tenang pun. Yang nak gelabah sangat kenapa?" Kau tak rasa 'penyakit' tu, memanglah kau boleh kata...

Habis water tubing, kami mandi dan makan malam di campsite tu dan bersedia untuk balik sebab bas dah menunggu. Saya dapat naik kereta dengan driver sebab saya cakap dengan dia saya nak cepat sebab malam ni kami nak pecut ke tempat lain pula. Dia pun kesian tengok saya sebab saya dah mula demam teruk dan saya hampir putus asa nak sambung percutian ni dengan suami pula.
Sampai di KL agak awal, saya balik rumah dulu. Dapatlah berehat sekejap sambil suami saya melayan demam saya dengan segala jenis ubat dengan ucapannya: "D, tolonglah jangan demam D, kita nak pergi bercuti ni"

Aktiviti eksplorasi Gua Tempurung berakhir apabila kami memulakan perjalanan ke arah Timur menuju ke Kuala Rompin.
Alhamdulillah. Apa-apa pun, terima kasih HR atas usaha penganjuran tu. Harapnya lepas ni jangan sorok-sorok itinerari sebab menyusahkan ramai, bukan saya seorang, Your effort counts anyway... :) I really mean that.