Jadi Apa Sebenarnya yang Kau Cari Dalam Dunia Ini?


Random thought

Lewat kebelakangan ini aku dengar dan jumpa benda pelik-pelik tentang manusia di sekeliling hidup aku. Mereka ni bukan dari planet asing pun. Orang kampung, orang Melayu macam aku juga. Tapi actingnya bukan main lagi. Puiii~

Kisah mak cik yang jaga standard

Anak makcik ni baru dapat jadi HO di salah sebuah hospital di Selangor. Sebagai anak bujang yang sado, haruslah anak ni teringin nak duduk sendiri dekat dengan tempat kerja. Tapi sayang, makcik ni masuk campur urusan mencari bilik sewa anak bujangnya sampai sekecil-kecil hal macam cat terkopak pun jadi isu yang besar.
Itu belum lagi isu environment rumah, housemate kerja apa- Semua makcik tu consider. Mungkin dia rasa yang anak dia doktor, tak layak kut duduk serumah dengan orang yang tak kerja doktor.
Tapi Alhamdulillah, Insya Allah kami suami isteri dah buktikan yang engineer boleh hidup serumah dengan aku, bukan seorang engineer. Dan makcik tu kena belajar dari kami~ Hhahahahah!

Jadi apa sebenarnya yang kau cari dalam dunia ini, makcik?

Harta? Kedudukan?

Kisah mulut

Perkahwinan kami dah masuk tahun kedua.

Dan kami masih berdua.

Sekarang ni- Bila balik kampung, adalah makcik-makcik (makcik lagi?) yang sangat concern dengan keadaan aku yang masih tak mengandung. Ada yang aku hulur tangan nak salam, tapi tangan dia pergi ke perut aku dulu. Ada yang tanya tu, aku bolehlah jawab 'belum lagi' ke whatsoever. Tapi kalau dah pegang-pegang perut ni, aku sensitif lah jugak. Kau nak cakap apa sebenarnya, makcik? Kau nak cari baby ke atau nak kata aku gemuk?

Marah ni
Marah ni

Ada yang kurang akal, boleh tanya mak aku bila aku nak mengandung. Siap bandingkan dengan anak dia yang sebulan nikah terus mengandung. Mak aku sendiri pun tak tanya aku, kenapa mak aku yang kena? Bukan dia yang nak mengandung! Esok kalau aku ada baby pun, bukan makcik-makcik ni yang nak mengasuh pun. Haih...

Jadi apa sebenarnya yang kau cari dalam dunia ini, makcik?

Pertandingan? Perbandingan?

Kereta baru

"F, kau tak ada cita-cita nak beli kereta baru ke? Dah dekat 10 tahun kerja dok pakai kereta ni jugak"

Tanya SE suami aku suatu masa dulu.

Bab kereta ni, bak sini aku nak cerita.
Sekarang ni kami dah ada dua kereta. Tu pun satu je yang bergerak sebab aku pergi balik kerja naik tren. Yang tak bergerak tu macam lembu tambat je. Kesian sangat sebab tu kereta aku. Jadi dapatlah aku simpulkan bahawa tak ada keperluan lagi untuk kami beli kereta baru walaupun aku dah aim satu kereta ni sejak 3 bulan bekerja. Kereta lawa, suami aku pun suka sebab dia boleh bawak drift katanya.
See, kami pun ada cita-cita. Teringin nak itu ini macam manusia lain juga. Tapi aku yakin Allah akan datangkan apa yang aku minta tu tepat pada masa dan keadaannya, ikut timing Allah. Bukan ikut timing aku. Apa yang perlu kami buat sekarang adalah terus berusaha supaya Allah recognize ikhtiar kami.
Kalau selamanya nak ikut cakap orang, hidup kami akan jadi robot dan kerja nak memuaskan hati orang lain je. Habis perasaan kami nak campak mana?

Jadi apa sebenarnya yang kau cari dalam dunia ini, Dhiya?

Sanjungan? Pujian?

Dunia ini bulat.

Aku jumpa banyak orang macam ni di luar sana.

Ada orang yang tak suka pilihan anaknya hanya kerana bakal menantu tu orang kampung, bukan siapa-siapa. Siap keluarga bakal menantu tu pun dilekehkannya.

Aku jumpa sejenis mertua yang tak suka menantu sampai menantu hulur tangan pun dia boleh berlalu sepi macam tu je.

Aku jumpa pemandu kereta besar yang dengan berlagaknya tukar lane tak bagi signal dan siap angkat jari tengah lagi pada kami kononnya sebab tak bagi ruang pada kereta dia.

Aku jumpa orang yang di dalam lif, di saat lif sudah hampir nak tertutup tapi dia nampak ada orang sedang berkejar nak masuk- Dia boleh tekan close button tu selamba.

Apa yang mereka cari dan dapat dengan berbuat macam tu? Puas je? Puas tu dapat time tu je. Selebihnya- Kita tak tahu kut esok-esok, orang yang dibenci tulah yang akan bantu kau balik di saat kau dah tak mampu makan waima duduk sendiri.

Sebab dunia ini bulatlah, jangan selalu ingat kita sentiasa akan berada di atas. Esok lusa, kau di bawah- Barangkali kau dilenyek teruk sampai jadi lepat.

Jadi tanya balik diri
Apa sebenarnya yang kau cari dalam dunia ni?

So called tazkirah Jumaat
Untuk betulkan diri aku yang gelong juga

Dhiya

No comments