Selamat Tinggal 2016


Bismillah

2016 berbaki kurang dari 2 hari. Terlalu banyak rangkuman cerita yang saya ingin coretkan. Tapi kekangan masa selalu menjadi alasan. Hari ini saya sempatkan juga untuk menulis supaya ada bingkisan kenangan untuk sepanjang tahun 2016.

Kalau tahun lepas saya menulis mengikut bulan, kali ini saya ingin menulis secara umum saja. Bukan tidak mahu mengenang , tapi rasanya tak semua boleh dicanang.

Awal tahun 2016 saya bermula dengan agak mendatar. Saya masih struggle dengan kehidupan post-graduate yang sangat mencabar. Saya sepertinya terpaksa membina semula kerjaya saya dari bawah walaupun pernah bekerja tetap sebelum ini kerana keadaan ekonomi sebaik saya tamat pengajian sangatlah tidak memberangsangkan.
Ada kalanya saya menangis kerana kurang motivasi. Saya pernah rasa sangat useless sebab tak boleh menyumbang kepada keluarga. I feel so bad :(

Tapi Allah tu kan Maha Mendengar. Saya mendapat kerja secara kontrak di sebuah jabatan kerajaan di Putrajaya menjelang Ramadhan. Tetapi malang sekali apabila saya dibuli teruk apabila saya tidak dibayar gaji walaupun menjelang Aidilfitri. Sudahlah pengalaman pertama beraya dengan suami, gaji pula tidak dibayar tepat pada waktu. Atas rasa kecewa, saya tekad untuk mencari kerja lain.
Alhamdulillah temuduga sehari sebelum Nuzul Quran, saya menerima jawapan menggembirakan sehari selepas Nuzul Quran. Dan di sinilah saya bekerja sekarang.

Kehidupan saya berubah 100% selepas bekerja. Memegang jawatan isteri berkerjaya bukanlah suatu yang mudah pada mulanya. Mujurlah suami saya sangat memahami. Dia tak expect ada makan malam tersedia sebaliknya kami akan memasak bersama. Dia tak letak penanda aras rumah kena siap bersapu dan kain baju mesti siap bersusun kemas sebab sama-sama baru balik kerja dan penat.
Tapi lama-lama kami sudah boleh imbangkan kehidupan kami. Masing-masing sudah faham akan tugas masing-masing.

Kehidupan kami ok, Alhamdulillah. Kami masih berdua, Alhamdulillah. Saya tak ambil hati pun kalau ada makcik-makcik yang bertanya bila nak mengandung. Hanya Allah tahu apa yang kami putuskan untuk hidup kami. Saya ok.
Tapi doakanlah kalau-kalau ada rezeki kami di tahun 2017 untuk menimang anak.

Hakikat kehidupan, kita tak boleh nak gembirakan semua orang. Kami sedar yang kami bukanlah yang terbaik. Saya pun bukanlah orang yang sempurna. Macam mana orang buat buruk pada kita, emak dan suami sayalah yang selalu ada di belakang saya memberi semangat dan nasihat. Tipulah kalau saya tak ada sekelumit pun rasa sakit hati. Tapi saya pendam diam-diam saja dengan harapan semuanya akan berubah nanti.

2017 ends very soon. Saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada keluarga yang menjadi tunjang kekuatan saya, serta rakan-rakan yang setia di waktu susah dan senang saya. Mereka ini, saya doakan agar Allah mudahkan urusan mereka setiap hari sebagaimana mereka selalu memudahkan hidup saya waima hanya dengan sepotong doa.

Semoga kita semua dimurahkan rezeki, diberikan kesihatan yang baik dan ditemukan dengan orang yang baik-baik di sepanjang perjalanan 2017 nanti. Lebih matang, lebih bijak, lebih sabar dan semuanya lebih. Cuma satu saja yang saya harap akan kurang:

Berat badan~

Selamat tinggal 2016!

Dhiya Dahlia

1 comment

  1. Amin..inshaAllah..moga 2017 lebih Allah gandakan setiap nikmat supaya kita boleh banyak berkongsi.amin. :)

    ReplyDelete