Travelog Dhiya: Pengalaman Bercuti di Grand Lexis Port Dickson


Bismillah

Assalamualaikum!

Inilah dia cerita awal bulan Ogos 2016, tapi baru sekarang nak dikongsikan. Kalaulah blogger tu adalah sejenis kerja sepenuh masa punch in jam 8 pagi dan punch out 5 petang, sesungguhnya sayalah penerima APC setiap tahun!
Tapi apakan daya, DDD ini adalah kerja sampingan dan tidak bergaji. Jadi disiplin dia tu ke laut sikit~

Sebenarnya pemergian kami ke Grand Lexis Port Dickson ini adalah bersempena hari keluarga company suami saya. Kadang-kadang saya pelik juga sampai pernah terfikir nak tanya:

"Kaya betul company laki aku ni. Selang 3-4 bulan ada je family day event. Apart from engineering consultation, korang ada business lain ke ha?

Tak ada rahsia apa pun sebenarnya. Cuma mereka ada duit tabungan dan setiap staf tu senang dibawa berbincang dan senang mencapai kata sepakat. HR mereka pula bijak dan tangkas bekerja. Kalau bab-bab vacation, laju sangat sebab dia tau duit ada. Selalunya mereka akan grab 3-4 promosi semasa MATTA Fair dan akan susun dan lock tarikh elok-elok bagi semua (dalam 15 keluarga je pun) dapat pergi.

Jadi ke sinilah kami baru-baru ini. Kebetulan kami baru seminggu meraikan wedding anniversary yang pertama. Memang cun sangatlah dapat pergi ke sini :)

Kami gerak 6 Ogos 2016 pagi. Barang dah siap packing malam. Malam tu juga, kami bertungkus lumus memasak kuah spageti dan masak rendang ayam untuk dibuat makan di sana sebab:

1. Bilik kami ada pantri
2. Bilik kami besar hampir lengkap semua. Jadi kalau keluar, terasa rugi sangat. Alang-alang dah boleh mandi dalam bilik (sebab swimming pool dalam bilik), apa kata makan pun dalam bilik.
3. Bilik tu kami je utilize dua orang. Nak berlari, nak berguling nak buat apa pun boleh!

Kami ambil Sky Pool Villa dan dapat di tingkat 6, bilik hujung sekali. Terasa sangat bertuah sebab unit kami sangat privasi! Parking tak susah hati sebab ada elevated parking.

Sebenarnya Grand Lexis ni ada tiga jenis penginapan yang boleh dipilih: Above Sea, Sky Living atau Garden Living. Tapi jangan rusuh hati sebab semua jenis bilik pun- Swimming pool dia memang dalam bilik.

Penginapan Above Sea terletak mengunjur ke dalam air laut. Jadi dari lobi kena berjalanlah sikit. It's good for you guys yang acah-acah nak honeymoon. Tapi malangnya swimming pool nya terbuka. Orang yang menginap di Sky Living mungkin boleh nampak kau mandi~

Sky Living adalah penginapan ala-ala apartment, dalam 8 tingkat (sorry lupa). Kami ambil bilik Sky Living ni sebab alang-alang dah kolam dalam bilik, biar closed and private. Kalau masih terbuka, tak ada beza pun kalau mandi dekat public pool.

Penginapan ketiga adalah Garden Living. Garden Living ni sesuailah dengan orang yang bawa ahli keluarga yang berkerusi roda atau stroller. Sebab apa? Sebab Garden Living ni macam rumah teres yang boleh park kereta dekat dengan pintu rumah. Keluar je kereta, boleh terus masuk rumah. Garden Living is for convenience.
Katil. Bayangkanlah- Duduk berdua je, tapi katil Queen sampai dua! Ada orang kata kenapa tak bawak keluarga lain? Ini anniversary kami. Lain kali boleh datang lagi bawa keluarga ok :)
Pintu yang hujung kanan tu adalah pintu ke swimming pool. Malam-malam tidur, tutuplah ye. Nanti ada yang sedar-sedar sudah berenang dalam air :p
Hall. Memang luas, boleh main bola!
Kalau bawa keluarga dan tak cukup katil, boleh sangat bawa toto dan bergelimpanganlah kalian sebab ruang bilik ni sangat luas. Anak-anak pasti suka sebab boleh bebas bergerak (kecuali dia terjun ke kolam tanpa kawalan mak ayah~)
Satu lagi sudut hall. Pintu tu adalah pintu ke ruang dapur
Lebih indah, bilik yang kami dapat ni menghadap laut dan boleh nampak sebahagian penginapan Above Sea yang macam saya cerita tadi. Jangan bimbang, saya tak intai orang mandi. Saya cuma menikmati pemandangan laut yang luas terbentang saja.
Dari dalam bilik, boleh  nampak kolam renang di luar. Di hujung kolam renang tu ada ruang balkoni yang tertutup dengan rumput buatan. Terasa macam dalam taman.
Pemandangan dalam bilik lagi. Jangan bosan. Pintu yang ada nampak luggage kami tu adalah pintu masuk.
Pintu menghala ke dapur dan bilik air.
Pantri comel kami. Di sinilah kami masak megi goreng, rebus spageti (kuah dah masak awal-awal di rumah, tinggal panaskan saja), rebus telur, rebus kentang dan banyak lagi. Lalalala~

Sinki terletak di luar bilik mandi.
First concern saya adalah tandas yang MESTI ada paip hos. Saya cukup berang kalau hotel tu tak sediakan paip hos dekat dengan tandas. Helo ini Malaysia tau. Berapa bintang sekali pun hotel anda, tolong bagi ada paip hos sebab orang Malaysia ni sangat perlukan paip hos. Jadi terima kasihlah kepada Grand Lexis sebab faham akan keperluan umat satu Malaya~
Bila dah ada kolam renang dalam bilik sendiri, haruslah shower ni dipandang sepi je. Sejujurnya memang kami tak layan langsung benda alah ni. Maafkan kami.
Jadi inilah dia kolam renang dalam bilik kami. Duduk berdua, terasa semuanya sudah lebih dari cukup. Nak pergi guna simpanan sendiri, mungkin sedikit teragak-agak. Tapi inilah yang dikatakan rezeki. Terima kasihlah encik bos. Lain kali beri lagi.
Pemandangan kolam renang kami dari bahagian balkoni luar bilik. Yang bagusnya, balkoni ni pun tertutup di kiri dan kanannya, jadi sangat privasi dan tak adalah risiko untuk bertegur sapa dengan jiran sebelah yang mungkin entah siapa-siapa~

Di bawah ni pula adalah gambar pemandangan dari balkoni apartment kami. Sea view memang cantik. Dalam masa yang sama, boleh nampak pemandangan bilik Above Sea. Yang dapat bilik hujung hujung betul-betul dekat dengan laut, oklah. Kalau dapat bilik yang dekat-dekat bangunan apartment tu, memang boleh nampak jelas kalau ada orang mandi dalam kolam tu. Berhati-hatilah ya :~
Kami menginap hanya selama 2 hari 1 malam saja. Jadi tak banyak benda pun yang kami buat. Kami tak turun pun ke pantai jauh sekali ke kolam renang kecuali hanya di bilik sahaja. Sebab itulah kami sepakat bab makan. Semua kami bawa dari rumah termasuklah periuk serbaguna elektrik untuk kami memasak masakan yang mudah dan cepat.

Malam itu, kami rebus spageti dan panaskan kuahnya. Saya ada buat sedikit rendang ayam dan agar-agar. Jadi itulah makanan kami. Seadanya. Tapi kami gembira. Kami makan dekat koridor luar tu, berlantaikan rumput tiruan dan beratapkan langit malam yang cerah dengan bintang. Ini memang betul-betul wedding anniversary dinner yang paling rare. Lantak.
Tak cukup makan di luar, kami bawa pula makanan masuk ke dalam bilik. Makan sambal tengok tv dari atas katil. Wah-wah-wah. Hebat betul. Ini kalau masa kecil dulu, dah lama kena sebat dengan Mak aji sebab makan atas katil. Huuu!
Sebenarnya, perkara paling GILA yang kami berdua buat adalah post wedding photography. Kami bawa baju nikah dan saya solek diri saya sendiri. Pada asalnya kami memang nak upah jurugambar, tapi atas sebab-sebab tertentu kami terpaksa ubah rancangan supaya menjadi sama gila. Kami bawa tripod sendiri, beli Bluetooth shutter sendiri, guna Samsung Note3 sendiri dengan bantuan NIKON sendiri dan kamilah jurugambar kepada post wedding kami sendiri.
And who cares?
Semua kami buat dalam bilik tu. Kami utilize setiap inci angle cantik dalam bilik tu untuk kami ambil gambar. Bunyi macam pelik sebab kami buat post wedding photography session hanya selepas setahun berkahwin. Tapi tak ada yang mustahil sebab kami sudah berkahwin. Yang jelik tu bila kau buat pre wedding photography. Muahahah! Sila sentap!
Bukan tak ada post wedding photography session masa majlis kahwin dulu, tapi sajalah...Ini cara kami nak meraikan ulangtahun kami. Mungkin tahun depan kami nak celebrate pakai baju sekolah pula, siapa tahu kan?
Gambar? DDD masih berpegang pada prinsip untuk tidak meletak gambar sendiri di dalam penulisannya. Maaf ya~

Masa ni jugalah kami guna untuk brainstorm apa saja tentang hubungan kami. Iyalah, rumah dan tangga kami baru setahun jagung. Masih banyak lompong dan pincang di pihak masing-masing yang perlu diperbaiki. It's good and we both agreed that we can have a nice retreat just to realign and discuss ONLY our relationship matters.

Esoknya, tepat jam 12 tengahari kami daftar keluar. Terima kasih Grand Lexis sebab beri kami pengalaman yang sangat menarik di hotel anda.
Tips untuk anda yang akan ke Grand Lexis:

1. Kenalpasti jenis penginapan anda. Ada 3 jenis tadi. Sila rujuk perenggan atas.
2. Kalau datang dengan keluarga besar, bawalah toto. Tak jadi jenayah pun untuk kita bergelimpang secara berjemaah. Bukan orang lain pun, anak beranak kita juga kan.
3. Bawalah multipurpose cooker kalau ada. Dalam hotel ni dah ada microwave dan utensils semua dah lengkap seadanya. Kalau beramai, bawalah pinggan dan cawan kertas. Boleh juga bawa roti, telur atau apa-apa makanan yang mudah dimasak. Jangan bawa tulang daging lembu korban je. Mana kau nak cari periuk nak buat sup tulang kan~
4. Bagi yang memilih Sky Living, parking anda di elevated parking space. Tak payah berebut dengan orang yang letak kereta di grounded parking depan lobi tu. Itu ruang letak kereta untuk Garden Living.
5. Lantai bilik tidak berkarpet. Risiko jatuh sebab licin amatlah tinggi. Sila berhati hati.

Kami makan tengahari di private island kegemaran kami. Baki spageti dan kuah masih ada. Kami makan itu saja. Jimat duit~
Demikianlah kisah percutian pendek kami sempena hari keluarga company suami saya. All in all, saya boleh cakap Grand Lexis sangatlah terbaik! Semoga ada rezeki untuk datang lagi :)

Salam sayang
Dhiya

1 comment