Life Event: Matta Fair 2-4 September 2016


Bismillah

Kisah kami ke Matta Fair memburu tiket dan pakej percutian murah.

Sebenarnya kami memang teringin nak ke Matta Fair sejak tahun lepas lagi. Tapi seingat saya, tahun lepas kami tak boleh nak ke mana-mana sebab sewaktu Matta Fair tu, abah di IJN untuk menjalani pembedahan pintasan jantung. Lagipun masa tu kami sangat baru berkahwin. Rumah pun masih belum ada TV jadi kami ketepikan dulu keinginan itu.

Tahun ini suami saya sudah ingatkan saya awal-awal lagi. Kebetulan, hujung minggu Matta Fair tu kami tidak ada apa-apa urusan di luar. Memang kenalah sangat! Cumanya kami hanya dapat ke sana pada hari terakhir atas sebab-sebab tertentu (terlajak tidur di rumah sebab di luar hujan lebat mendodoi-dodoi!)

Tapi memandangkan kami sudah ada fokus, kami tidak banyak buang masa wandering around tanpa haluan. Sebaik membuat bayaran masuk (RM4 seorang dewasa), kami terus masuk ke dewan pameran. Matta Fair ini kurang lebih macam PBAKL lah. Orang ramai dah macam jemaah haji, sangatlah tidak sesuai kalau bawa anak-anak kecil atau orang tua sebab tak ada tempat duduk yang sesuai.
Macam-macam flyers orang bagi. Kiri kanan. Memang boleh jadi gila. Tapi apa yang saya perasan, pakej yang mereka tawarkan sudah standardized. Maksudnya tidak ada orang yang boleh juah lebih mahal atau lebih murah dari orang lain. Memandangkan harga semua sudah lebih kurang sama, jadi tinggal lagi marketing strategies mereka sajalah yang membezakan peluang mereka memenangi hati pengunjung. 
Tapi masih, ada je pakej-pakej yang menarik dan worth it dengan bajet kami. Tapi sebelum beli apa-apa pakej, kami pergi tengok tiket kapal terbang dulu sebab kalau tak ada tiket murah, belilah pakej percutian apa pun, masih kau tak boleh terbang ke destinasi percutian tu. Hahhahaah!

Hampir sejam juga kami beratur panjang di booth TH Travel untuk semak tarikh dan harga tiket. Memandangkan Matta Fair sudah sampai ke hari terakhir, saya macam tak mengharap sangat sebenarnya. Tapi alangkah terkejutnya apabila kami berjaya dapat tiket KL-LGK-KL pada kadar +-RM100 seorang termasuk cukai siap. Tanpa berlengah, kami pun book dan bayar. Pada kami oklah kalau nak dibandingkan minyak tol tenaga nak memandu ke sana.
Seterusnya kami pun dengan keyakinan yang sedikit tinggi, mencari pakej terbaik untuk penginapan dan pengangkutan pula.
Alhamdulillah, pakej hotel (bumiputera) 3 hari 2 malam, kereta dan island hoping kami grab pada harga lebih kurang macam tiket kapal terbang juga. Kami sangat ok dengan semua yang ditawarkan. Hotel tak perlu mewah sangat sebab kami aim untuk bersiar-siar dan tawaf seluruh pulau tu. Kalau hotel sedap nanti asyik nak tersadai kat bilik pula. Rugi~!

Ok selesai bab percutian kami berdua. Suami saya mahu cari pakej hotel untuk kami bawa emak dan abah saya berjalan-jalan hujung minggu. Kami aim Cherating tapi malangnya pakej yang mereka tawarkan tidak menepati citarasa dan bajet kami. Bila difikirkan balik, lebih baik saya cari sendiri di Booking.com yang jenis tak perlu booking fee dan boleh bayar sewaktu check-in. Senang.
Insya Allah itu cerita lain, waktu cuti sekolah nanti. Kita angkut semua!

Grand Lexis (sky pool villa) Port Dickson pun ada tawaran menarik. Tapi memandangkan tawaran tu boleh juga dibeli secara dalam talian hingga 24 September ini, saya malaslah nak berebut di booth mereka. Buang tenaga saja. Insya Allah saya akan grab tawaran tu untuk mak dan abah, walaupun kami dah pernah pergi. Apa salahnya pay a second visit bawa mereka. Huuu~

Jadi kesimpulannya, kami sudah buat jenayah berat sempena Matta Fair 2016 ini, di saat kami sudah ada getaway lain hanya dalam beberapa hari lagi. Kami sama-sama insaf dan berazam tidak membeli tiket kapal terbang atau merancang sebarang percutian 'keras' hingga hujung tahun ini bagi memberi peluang kepada kerehatan kewangan. Tiap-tiap bulan nak berjalan..Apa kau ingat kami tauke bank~!?

Insya Allah cerita travelog saya akan dikongsikan sebaik saya pulang dari destinasi yang dimaksudkan. Doakan~!

Dhiya

1 comment