Yang Tak Terucapkan


Entri tergendala lagi- 13 November 2012

Bismillah...

Saya selamat tiba di kampung semalam, Selasa jam 10.30 pagi. Perancangan asal untuk pulang pada Rabu (hari ini) terpaksa dibatalkan. Kadangkala keputusan kita memang milik kita atas aturan Allah. Ia tidak perlu dikawal atau dipengaruhi oleh orang lain tanpa sebab yang munasabah. Lagipun untuk apa saya berlama-lama di sana kalau hati terluka dan menangis sendirian? Saya pulang ke sini pun berjumpa emak dan abah. Itu lebih baik malah memberi pahala, bukan?

Lewat kebelakangan ini, saya kurang muhasabah diri sendiri. Saya terlalu leka dan sibuk dengan kerjaya saya. Saya banyak tertawa dari menangis mengenangkan kesalahan yang dilakukan.
Beribu-ribu kali saya menyatakan hasrat untuk kembali menjadi saya yang dulu. Tetapi masih, saya berdiri sebagai seorang Dhiya yang sama tanpa peningkatan apa-apa. Rasa dosa yang tidak pernah berkurang malah menokok tinggi. Kekurangan melebihi kekuatan. Saya lemah, saya kalah! Kalah dengan nafsu sendiri!

Saya sedar bukan sedikit dosa hati yang berada dalam diri. Tetapi saya kalah dalam menegakkan pendirian sendiri. Saya dikelilingi oleh manusia yang tidak  menghormati pendirian saya dan tidak menyokong cita-cita saya. Saya kasihan kepada diri sendiri- Tahu itu dosa, tetapi terus terusan melakukannya. Allah, saya tak mampu untuk mengekangnya sendirian. Bantulah!

Ini soal hati

Setiap hari saya bercita-cita ingin menjadi insan yang terbaik. Tetapi harapan saya hanya disokong pada lisan, tetapi tidak pada perbuatan. Bukan sekali saya berkata yang benar walaupun pahit, tetapi hasilnya tetap mengecewakan. Azam hanya tinggal tin kosong yang berkarat. Kadangkala saya benci menjadi diri sendiri. Diri yang lemah dan selalu kalah bengan pengaruh situasi.

Ini soal hati.  Benar lagi benarlah maksud hadith di atas yang mafhumnya:

Dari Nu'man bin Basyir diriwayatkan oleh Al-Imam Al-Bukhari Rasulullah s.a.w mengingatkan mengenai kepentingan menjaga hati, yang bermaksud : "Ingatlah sesungguhnya di dalam jasad manusia itu ada seketul darah, jika ia baik, maka baiklah jasad. Jika ia rosak, maka rosaklah seluruh jasad. Itulah dia hati."

Allah, peliharakan hati-hati kami agar jauh dari pintu-pintu dosa!

1434H.

Kalau dibuka kembali kitab sejarah, kita pasti maklum signifikan kisah hijrah Nabi SAW. Kali pertama saya mendengan kisah ini ketika di sekolah rendah, saya terfikir banyaknya pengorbanan yang mereka lakukan. Meninggalkan harta, tanaman dan keluarga demi matlamat itu bukan suatu yang mudah. Tetapi saya kagum akan hati-hati mereka yang di-costume made sedemikian rupa. Keyakinan mereka hanya pada Allah!

Dalam dunia hari ini, mampukah kita melakukannya walaupun atas nama cintakan agama dan lillahi Taala? Saya sendiri pun belum tentu mampu kerana dalam hati kita, walau sedikit mesti ada rasa hubbud dunya (cintakan dunia). Allah. Hinanya saya...

Yang tak Terucap...

Ya, memang ini takkan mampu terucap dek lidah. Sebab setiap satu perkataan yang tertulis, semuanya seperti menampar diri sendiri. Saya juga pelaku dosa. Saya memang tidak layak untuk bercakap tentang ini kerana semua ini adalah untuk saya.

Tetapi ini semua untuk refresh niat saya. Biarlah orang perlekehkan saya. Tapi cita-cita saya yang satu ini takkan pernah luntur!

Salam Tahun Baru 1434H, 
Dhiya Dahlia

No comments