17 Oktober 2012


Bismillah

Allah. Entri ini saya harap dapatlah keluar pada tarikhnya. Tapi seperti biasa, hambatan tugas di tempat kerja benar-benar mengekang saya daripada menulis! 

17 Oktober lalu, genaplah setahun saya bekerja di sini. Alhamdulillah. Alhamdulillah. Memang ini ketetapan Allah yang terbaik untuk saya pada masa ini. Jarak antara rumah dan tempat kerja saya hanya beberapa minit pemanduan. Kalau naik tren pun masih boleh. :) Saya tidak perlu tergopoh gapah untuk mengejar masa dek perjalanan jauh.

Teringat saya ketika mula-mula bekerja di sini: Saya sangat naif , lurus dan senang dibuli. Pendek kata saya memang bukan saya yang ada hari ini. 
Ketika itu saya sedar yang banyak tugas orang lain dihempap atas saya. Malah kadang-kadang saya diperlakukan seperti bola di kalangan rakan sekerja sendiri. Sekejap ke sana, sekejap ke sini- Semuanya untuk orang lain!

Tapi benarlah pengalaman itu mematangkan dan ia tidak boleh dibeli tetapi harus dihadapi. Pendirian dan identiti saya mula terbentuk seawal tiga bulan bekerja. Saya mula mengenal tips dan tricks dunia kerjaya.

Sejak itu, saya mula membina diri saya sendiri. Saya bukan lagi seorang yang boleh dibuli dan diarah-arah melakukan kerja orang lain tanpa sebab yang rasional. Saya juga sudah berani berkata 'tidak' untuk menolak apa-apa permintaan yang mengetepikan kerja-kerja saya. Ya, prioriti adalah kata kuncinya. Saya tidak akan melakukan kerja orang lain kalau kerja saya sendiri terbengkalai~!
Kadang-kadang memang benar- Perlu menjadi sedikit kejam demi kepentingan dan pendirian sendiri :p

Apa yang paling berharga di sini adalah networking saya bina. Bukan setakat rakan sepejabat, tetapi saya membina jaringan yang lebih besar dari itu. Saya gembira berurusan dengan ramai orang terutamanya profesional yang datang ke sini atau ketika saya keluar bertemu mereka.
Mereka secara tidak langsung telah mengajar saya kemahiran komunikasi unggul yang sangat berguna yang tidak dapat diperolehi dari mana-mana kelas kemahiran melainkan real life experience ini :)

Jutaan terima kasih kepada Engr. S yang banyak memberi tunjuk ajar, semangat dan motivasi kepada saya untuk terus maju dalam diri. Saya akui ini bukan tempat untuk saya menghabiskan usia perjuangan saya. Di luar sana katanya banyak lagi tempat yang lebih competent dan layak untuk saya. Tapi saya terus di sini untuk menimba sebanyak mungkin ilmu. Selebihnya biarlah menjadi rahsia urusan saya dan ketetapan Allah.
Saya juga sangat berbesar hati apabila diberi kepercayaan oleh Engr. S untuk mengendalikan satu seminar di Miri, Sarawak pada bulan April yang lalu. Dengan ilmu yang masih cetek, saya diberi tanggunjawab dan kepercayaan sebegitu mencabar. Namun saya menemui hikmah padanya. Selain dapat bertandang ke tempat orang, sekali lagi jaringan persahabatan hingga jauh ke Borneo adalah 'emas' yang saya dapat daripadanya. 

Terima kasih kepada External Boss saya yang bersusah payah melonjakkan saya hingga ke satu tahap yang sangat tinggi. Kini saya juga Engr. Dhiya. :) Saya berjanji akan menjadi lebih bersemangat dan berusaha lebih untuk meningkatkan kualiti diri.
Penghargaan juga buat Internal Boss saya atas cabaran yang diberikan hingga menjadikan saya seorang ahli dan dalam masa yang sama seorang staf di sini. Benar, bukan semua ahli adalah staf, dan bukan semua staf adalah ahli. Tapi saya mempunyai kedua-duanya!

Setahun saya di sini, saya bersyukur atas segala-galanya. Rezeki itu datang dari Allah, tetapi melalui usaha yang kita letakkan untuknya. 

Dan sungguh lagi benarlah janji Allah dalam Surah Ibrahim, Ayat 7:
Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: "Demi sesungguhnya! jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan Demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar Sesungguhnya azabKu amatlah keras".

Allah, berkati rezekiku, mudahkan urusanku!

Salam sayang, 
Dhiya :)

No comments