Macamana Fakta Matematik ni Boleh Salah?


Bismillah...

Saya merupakan pelajar sains tulen.
Sampai sekarang pun saya masih mengaplikasikan pengetahuan sains dan matematik yang merupakan subjek asas dalam bidang ini.

Semasa di Tingkatan 4, saya paling benci subjek Matematik Tambahan.
Bermula dari perasaan kenapalah aku kena belajar matematik yang susah gila hinggalah memperoleh gred A dalam peperiksaan, saya mula sebati dengan subjek kira-kira ini. 
Rasa dia macamni tau- Bila dapat selesaikan satu masalah matematik (terutamanya yang susah dan panjang)- gembiranya tu sampai rasa bertingkat-tingkat dan rasa termotivasi nak buat lagi. (Eh korang pernah tak rasa macamtu?)

Banyak la math law yang tak pernah saya tahu- Tapi dek kerana belajar- Saya jadi tahu. Bila ambil bidang kejuruteraan, lagilah. Tak larat nak prove semua persamaan, kita serap je semua yang ada hingga macam dah jadi darah daging!

Baru-baru ini saya menerima satu mesej dari seorang kawan lama:

"D, dunia kita akan berubah. Aku rasa apa yang kita absorb selama ni salah. Orang macam kau mungkin boleh buat kajian"

"Aku? Tak fahamlah~" Saya malas nak ambil pusing. Sahabat saya ni memang kuat bergurau sikit.

"Nah.." sambil dia menghantar satu imej


Haha!
Saya ketawa. Kelakar!
Benda ni rasanya dah lama tersebar di internet dan saya pun tak ambil kisah sangat. Tak sangka rakan saya ni betul-betul pula.

"Kau boleh buktikan yang lain pula, D. Ambil je mana-mana equation math yang kita belajar masa SPM dulu..."

Kalau tak silap, 0/0=E. Apa-apa nilai, kalau dibahagi dengan 0, akan jadi nilai infiniti. Begitulah seingat saya.
Sekarang macam kena fikir dua kali nak cakap pandai. Hihihi.

Saya tunjuk gambar ini pada Elis. Dia cakap saya dan terlebih pandai. Isk~!
Demi menjaga hubungan baik itu, saya diamkan sahaja dan dalam hati saya berkata;
"Engineer should be more careful on this. Hahah~"

Eh macamana sebenarnya ni? Boleh guna ke tak pembuktian 0/0=2 ni?
Macamana fakta matematik yang dulu boleh salah?

Hahah
Lariiii!

Ketawa,
Dhiya

No comments