Abaikan Saja Apa Kata Orang


Bismillah

Malam minggu yang hening ni, saya teringin nak ketengahkan satu isu yang agak 'panas' dan biasa sangat berlaku di kalangan kita.
Tak kiralah siapa kita, kerja apa, dan kondisi yang bagaimana sekali pun- Kita (termasuklah saya) mesti pernah melaluinya (atau pernah buat kat orang~ jom muhasabah).

Apabila kita tengok seseorang tu memiliki atau melakukan sesuatu, mesti (of course MESTI kita sebagai narrator tambahan) akan menokok tambah perisa.

Kadang-kadang ada saja yang tak kena di mata orang. Macam sayalah...Sejak balik dari Korea, sengaja memilih untuk bercuti panjang. Ada je orang yang super concern akan keberadaan saya di rumah. Kalau tanya biasa-biasa tu, saya fahamlah. Ini kadang-kadang sampai hati tanya 'kenapa tak kerja'.
Hoiih~

Memang betullah, tak mudah menjadi kita. Masing-masing ada cabaran tersendiri yang perlu dihadapi.
Kadang-kadang mengucapkan "bersabarlah..." tu sangat mudah. Tapi nak buat tersangatlah payah.
Bayang-bayang kita sentiasa menjadi perhatian manusia, kerana kita tidak sempurna. Apa mereka kata, pekakkan saja telinga walaupun sakit hati.
Perhatian Allah lebih penting. 

Saya menulis untuk diri saya. Saya sudah lama 'mengabaikan' perasaan sendiri. Dah lama sangat tak menangis. Tapi saya tahu Allah Maha Mendengar setiap detik hati yang berkata...

Abaikan saja apa kata orang. Mereka bukan tuhan yang menilai syurga neraka kita.
Ok?

Salam sayang,
Dhiya

No comments