Nuha's Messy Play at Messy Bitsy Play Date


Bismillah

Nuha is now 18 months old. She's growing healthy and getting cleverer. Dah pandai sebut 4-5 words, dah pandai request susu, nak pandai express emotions (read: suka nau bergaduh dengan amak!), suka bersembang, membebel dan mumbling yang entah apa pun aku tak faham.
Looking at these good milestones, aku ambil keputusan untuk bawa Nuha ke play date session. To be frank, aku tak bersedia lagi untuk hantar dia ke school atau taska. Aku senang hati dengan Mama sebagai pengasuh dia sekarang. Yet at the same time aku nak dia ada dunia bermain, belajar dan socialize. So here's a weekend play date for her. It's a messy play just to enhance her fine motor and socializing skills.

This messy play is basically a slot where your kids can be as messy as possible, playing with all the stuffs provided and enjoy their me-time. The stuffs can be water, dough, sand, flour dyed with edible food colouring or green vege (basically the stuffs are all safe for them).
Untuk messy play yang aku pilih ni ada macam-macam mainan antaranya pom-pom ball picking, colourful 'sand' (coloured rice), snow ball (shovel with flour), water play and painting.
So antara persediaan untuk bawa anak ke messy play adalah antaranya; 
1. Pakaikan baju 'buruk' je. Takut ada stain yang degil takmau hilang ke apa nanti~
2. Bawa mandian dan baju salin
3. Bawa insect repellent sebab selalunya messy play ni dibuat di kawasan outdoor
4. Bawa makanan atau finger food anak
5. Parents pun get ready to be messy and bring your food, too!
Melihat kepada keterujaan Nuha, aku percaya dia suka dan boleh adapt dengan messy play ni. Aku berhajat untuk join lagi dalam masa terdekat. Untuk plan jangka masa panjang pula, aku nak cutikan Nuha dari Mama dalam 6 bulan untuk masukkan dia ke kindy yang aku dah aim laaaaaa gila sebelum ada anak lagi. Huhuhu. Tapi itu tunggu nanti Nuha dah 3 tahun lah~

Oh btw, messy play yang aku join ni adalah anjuran Messy Bitsy Play Date. Boleh cari maklumat mereka di IG. Kat situ mereka ada open tarikh untuk messy play, fee dan juga venue. Overall aku suka dengan messy play anjuran Messy Bitsy Play Date ni sebab tempat dia sangat convenient dan ekslusif. Bilangan anak yang join pun tak ramai so less congestion dan anak-anak dapat bermain dengan tenang dan tak perlu berebut. Facilities pun ok dan aku puas hati.
Parents yang berminat dengan messy play ni, you can consider them. Recommended (this is not a paid review. Aku pergi bayaq sendiri oi~!) and I am very satisfied with them!

Happy mommy;
Dhiya

1 comment