Eid 1440H


Bismillah

Dah dua minggu berlalu, baru aku nak tulis pasal raya. This year's Eid seems too short for me even though it was a ten-days holiday. Maybe aku tak boleh move on lagi dengan cuti raya aku tahun lepas yang bercantum dengan cuti bersalin iaitu selama dua bulan. Hikhikhikhik! Best weiiiii cuti raya lamaaaaa!
Kenangan bazar Ramadhan pekan Temerloh :)
Kami mula-mula beraya di Pahang. Tapi raya kedua je dah balik ke Johor. Aku dan suami setuju yang raya pertama di Pahang is better and lebih meriah sebab di sini ada komuniti dan masih mengamalkan adat 'baraan' iaitu berziarah dari rumah ke rumah. Di Johor tu pulak tinggal rumah arwah nenek belah suami aku je. Jadi makcik-pakcik dan sepupu-sepapat hanya akan balik ke rumah tu untuk tujuan berkumpul dan bila dah berkumpul, biasanya kita akan serbu rumah nenek-nenek saudara. Raya di Johor is more to konvoi dan serbu rumah saudara mara. Deal.

Baju raya kami warna dusty pink. Cliché jugak lah. Ini semua gara-gara tak sempat beli kain dan tempah sebab suami aku sangat-sangat sibuk. Kami beli je baju siap. Itu pun mujur sangat jumpa sama warna sebab kami beli baju Melayu dulu, baru cari baju kurung. Baju Nuha memang takde warna sama. Terpaksa beli baju kurung kat AEON warna light pink sikit.
Itu pun babah dia tak puas hati lagi cariiiiiiiiiii jugak warna yang sama. Tak cukup dengan tu, kalau nampak gown comel dia sebat, nampak blouse lawa pun dia beli. In the end, baju Nuha paling banyak kalau nak dibandingkan dengan baju ummi. Apeni kan?

Next year's resolution will be; getting fabrics and send to the tailor early of the year. Tak kira! Aku taknak pakai baju raya beli dah! Nak tailor-made! Hahahhahaha!

Since last year aku tak beraya, tahun ni aku join juga baraan raya di blok perumahan aku, sambal bawak Nuha. Hm....bagusnya bawak Nuha ni, collection duit raya dia bertambah lah. Hahahaha. Baguslah Nuha. Boleh buat duit tambang naik kapal terbang hujung tahun ni~ Tapi aku tak dapat habiskan satu blok sebab Nuha dah mengantuk. Sampai je rumah, suami aku dah balik dari baraan lelaki. Kami bantai tidur sampai pukul 3-4 petang macam tu. Mak aku pun ke mana tah join beraya dengan geng jiran-jiran dia. Hahahahahahha!

Raya di Johor pada aku kalut sikit. Sebab gerak macam pasukan tentera kan. Jadi nak bersiap pagi tu mencabarlah juga. Bilik air dua pun masih jem. Aku pulak kalut siapkan makanan Nuha sampai sendiri punya makan pun tak sempat. Mujurlah suami aku pantas bab siapkan Nuha. Aku boleh lepas tangan dah bab tu.

Now, kami dah balik kepada rutin asal. Menjadi 'robot' di kota mega. Raya is always and forever significant with balik kampung. Tak balik kampung, tak bermaknalah raya. Sekarang, aku tak boleh dengar lagu raya di pejabat. Aku nak lagu raya, mesti di rumah mak abah. Minggu ni atau awal Julai nanti aku plan nak balik Pahang untuk dapatkan mood raya balik. Minggu lepas tak boleh sebab ada reunion dan minggu depan pun tak boleh sebab nak hantar nenek bibik balik Indo. OMG ummi sedih nenek Budi nak balik Indo!

I miss raya. Ya Allah, panjangkan umur aku untuk Ramadhan dan Syawal tahun hadapan. Semoga aku lebih istiqamah dan bekerja lebih kuat untuk beribadat dan dapat meraikan Syawal dengan penuh rasa kemenangan. Amin.

Sorry no gambar raya attached.
Salam sayang,  
Dhiya Dahlia

2 comments