Mood Rajin: Jeruk Cili


Bismillah

Minggu lepas aku balik ke rumah mertua, bibik bagi sebekas cili kecil. Aku cakap bila masa laaaa kami nak  memasak bik oi. Kalau memasak pun, takdelah sampai guna sebesen cili ni. Tapi dengan dialek Jawanya, dia masih bersungguh-sungguh nak memberi. Hadoila.
Aku bawa balik dan bekas cili tu sendu je kat atas dapur. Aku malas nak bawa masuk peti sebab mesti tahun 2020 karang baru keluar. Tiba-tiba ada satu hari tu aku terasa agak rajin jadi aku buatlah cili jeruk. Instead of pakai cili besar, aku gasakkan aje guna cili kecil yang bibik bagi ni.

Cara-caranya sangat mudah.

1. Basuh cili
2. Rendam dalam air panas lebih kurang 3 minit dan tapis, keringkan. Pastikan betul-betul kering.
3. Sediakan balang kering, masukkan cili padi tadi.
4. Masukkan sedikit garam dan gula. Selebihnya masukkan cuka makan sampai tenggelam cili tu.
5. Siap. Tunggu dalam 3-4 hari boleh la dimakan.

Dapat buat 2 glass jar jem tu. Pagi ni suami aku cakap dia ada meeting hala nak balik ke rumah mak dia. Aku pun cepat-cepat bungkuskan balang jeruk cili tu dan minta dia bagi balik pada bibik. Hhahaahhahahah!

Semoga bibik gembira

No comments