Resepi Masak Lemak Cili Api Daging dengan Rebung


Bismillah

Lama tak cerita pasal resepi. Minggu lepas saya ambil cuti hari Isnin sebab Sabtu sebelumnya saya kerana bekerja. Jadi banyaklah yang bermain dalam kepala. Rasa nak buat semua benda dalam satu hari tu.

Tapi yang pasti- Kalau bercuti, saya akan memasak menu makan malam istimewa untuk kami berdua. Jadi saya telah masak:

1. Masak lemak cili api daging dengan rebung
2. Sambal kentang, tempe dan ikan bilis
3. Ikan talapia goreng rangup
4. Sambal kicap dengan jus limau

Tapi menu yang saya nak kongsikan ni adalah menu masak lemak cili api tu je sebab yang lain-lain tu macam senang je. Huhuhu

Bahan-bahan:
1. Serai- dua batang
2. Kunyit- 1 inci
3. Cili api- 5 biji
5. Bawang besar- 1 biji
6. Daun/ pucuk selasih
7. Daging dihiris nipis
8. Rebung segar atau dijeruk
9. Pucuk paku dibuang batang tua
10. Santan
11. Asam keping
12. Perasa
Cara-Cara:
1. Tumbuk: Serai (yang dihiris), bawang merah, cili kecil dan kunyit hingga lumat
2. Masukkan bahan tumbuk ke dalam periuk, masukkan sedikit air dan daging dan asam keping- buka api
3. Apabila sudah empuk, masukkan rebung , pucuk paku dan pucuk selasih (opsyenal)
4. Masukkan santan
5. Perasakan
6. Tunggu hingga mendidih dan boleh dihidang

Alhamdulillah siap!

Lauk mudah-mudah je. Tak mampu nak buat lasagne bagai~

Dhiya

No comments