Travelog Dhiya: Langkawi 3D2N- Day 3

Bismillah

Hari ketiga di Langkawi. Kami daftar keluar seawal jam 8 pagi sebab dah tak ada rancangan untuk kembali ke Cenang. Kami terus ke Skyride untuk menaiki kereta kabel. Waktu kami sampai, hari mulai hujan. Agak kecewa jugalah. Tapi kami teruskan juga.

Kami bersarapan di Oriental Village. Skyride ni memang terletak dalam Oriental Village dan Oriental Village ini pula macam satu kawasan yang ada kedai-kedai menjual barang cenderamata, makanan dan tempat-tempat menarik dan cantik.

Harga masuk Oriental Village: Percuma
Harga tiket Skyride: RM30 seorang (Mykad)

Satu-satunya masalah saya di Skyride ini adalah gayat. Itu memang kelemahan saya. Jangan persoalkan kenapa. Tapi saya lawan juga sebab dah alang-alang sampai, kenalah cuba. Sekali seumur hidup pun jadilah!
Pemandangan di sekitar Oriental Village. Pemandangannya cantik, tapi masa kami sampai tu, hari mendung dan hujan renyai.
Dekat dengan SkyRex ni, ada gerai makan. Kami bersarapan di situlah sementara menunggu kaunter tiket dibuka. Tapi harga dia tak samalah macam harga nasi lemak lori. Sebungkus nasi lemak di sini berharga RM2.90. Air teh o pun kami kongsi je. Lantaklaaa orang nak kata kedekut pun~
Kami antara orang yang terawal dapat naik. Cuma yang tak best sikit sebab ada hampir 200 pelancong luar yang beratur dan buat bising. Kami biarkan mereka lepas dulu. Bila dah nampak mereka turun dari Skycab (bukan lama pun mereka kat atas tu), barulah kami naik ke atas.

Saya tak enjoy sangat Skyride tu sebab saya tutup mata all the way naik ke atas (Teruk gilaaa~!). Sekali sekala gondola tu bergoyang sebab ditiup angin (mungkin). Sekali sekala suami saya paksa saya buka mata tengok pemandangan luar. Bukalah juga mata, itupun sikit saja. Sampai pada satu ketinggian, kabus dah banyak dan kami tak boleh tengok apa-apa lagi.

Skyride ni ada dua stesen. Dari bawah, ia akan berhenti di stesen tengah dan biarkan kita tengok-tengok pemandangan. Macam saya cakap tadi, memandangakan cuaca berkabus, tak ada apa sangat yang kami boleh tengok dan ambil keputusan untuk sambung naik Skycab ke stesen paling atas sekali. Perjalanan ke stesen tengah tu dalam 15 minit (ke lama sangat sebab aku tutup mata~?). Dari stesen tengah nak ke puncak tu dalam 5 minit saja.
Pemandangan
Platform di stesen tengah.
Nak frust ke nak happy tak tahulah. Suami saya frust sebab tak dapat tengok pemandangan cantik. Saya pula happy sebab tak payah lawan gayat tengok pemandangan dari tempat tinggi!
Nampak tak motor kabel yang bulat warna oren tu? Itulah alat yang 'pegang' tali kabel gondola yang korang naik tu. Ngeri wehh~!
Pemandangan di stesen puncak. Kalau tak kabus, memang cantik rasanya. Ini nak berjalan pun rimas sebab tak nampak anak tangga kat depan hidung~
Kami menunggu agak lama di atas tu dengan harapan kabus akan hilang sebab hujan dah mula berhenti. Kami sempatlah makan tengahari di atas sana semata-mata menunggu kabus hilang. Tapi nampaknya tak ada izin untuk kami.
Pemandangan (lagi)
Ketika kami berjalan secara 'nature walk' untuk ke Sky Bridge, hujan turun dengan lebatnya. Kami berlindung di bawah bridge tu, dah macam filem aksi pula. Lama juga kami berteduh di bawah tu hingga memang tak nampak langsung harapan untuk naik ke Sky Bridge. Akhirnya ada seorang pekerja panggil kami dan 'selamatkan' kami naik semula ke atas dengan menggunakan glider. Untunglah sebab tak payah bayar RM15 glider tu!
Kami bayar RM3 untuk berjalan menghala ke Sky Bridge. Kalau naik glider tu RM15. Berjalan pun tak adalah jauh sangat. Tak sedar pun berjalan jauh sebab pemandangan agak cantik sebenarnya.
Sebaik diselamatkan, kami ambil keputusan untuk turun je lah. Kecewa ada, syukur pun ada. Nak turun ni pun satu hal pula nak menjerit nak histeria bagai. Tapi Alhamdulillah kami selamat turun walaupun meracau tak tentu hala sebab gayat~
Perjalanan turun
Apabila dah selamat turun, kami melalui kedai cenderamata dan ternampaklah objek ini:
Inilah wayar kabel yang membawa gondola yang kami naik tadi. Kredibilitinya tak perlu dipersoalkan sebab strukturnya sangat kuat. Cuma manusia penakut macam saya ni akan cari sejuta alasan untuk tak akan naik lagi Sky Ride tu.
Kami seterusnya berjalan-jalan saja di sekitar Oriental Village. Hari masih hujan. Kami pula memang sudah basah kuyup, itupun nasib bawa satu payung.
Dalam Oriental Village ni ada food court. Harga pun ok affordable, ia terletak agak terpencil di kawasan belakang. Kami makan nasi goreng dan burger di situ sebelum keluar.

Acara kami sudah habis sebenarnya. Masih ada beberapa jam untuk terbang balik ke KL. Jadi kami habiskan masa (dan duit) di HIG untuk kali terakhir bagi mengisi ruang-ruang kosong dalam beg. Rugi oi kalau AA dah allocate 7 kg, tapi kau tak utilize. Hahaahhaha!
Keluar dari HIG, kami makan laksa (untuk kali terakhir) dan singgah di Petronas untuk tukar baju yang basah kuyup tadi sambil mengemas-ngemas beg. Terasa sedih pula nak tingalkan Langkawi ni. Tapi tak apalah- Dah mai sekali, dah boleh kira pulun lah~

Kami sampai di Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi jam 6.45 petang. Pukul 7 solat Maghrib dan terus daftar masuk sebab penerbangan kami jam 8.15 malam. 45 minit perjalanan, kami sampai KLIA2 dan terus ke Putrajaya Sentral untuk ambil kereta. Sementara merayau (sebab lupa parking kat mana), sampai ke rumah dalam pukul 12 malam jugalah.

Parking @ Putrajaya Sentral: ~RM20
Pakej hotel + kereta + island hoppiing : ~ RM280
Tiket kapal terbang: ~RM260
Makan: ~RM100 (cincai street food dan pasar malam je)
Tiket masuk sana sini: ~RM100
Minyak kereta: Shell card penyelamat (free)
Membeli belah: ~RM150

Demikianlah kisah pengembaraan kami ke Langkawi selama 3 hari 2 malam.

Backpack style, motel je, kereta Viva, sidai baju basah pun kat seat belakang je sambil drive. Lalalala

Rasanya kalau datang lagi, sewa kereta je. Tak payah sewa hotel. Kita tidur dalam kereta je. Masjid banyak kalau nak tumpang mandi. Hahhahah~!