Bunga Telur Stokin


Bismillah

Saya tahu ini bukan entri dan cerita yang sesuai. Diam berbulan-bulan, tiba-tiba kau keluar dengan cerita bunga telur. Apehal~?
Tapi apakan daya, life management saya sekarang memang belum cukup kemas untuk imbangkan antara kerjaya, keluarga dan peribadi. Kadang-kadang ikut mana yang sempat saja. 

Bibik ada di rumah. Jadi saya biarkan dia dengan menu nasi lemak sedang saya selesaikan kain baju yang minta dilipat, disusun dan digosok. Kemudian saya relax sikit sambil mengemas-ngemas laptop. Banyak sampah sarap milik bekas bos gred 48 dulu masih ada dalam laptop saya. Buat apa lagi nak disimpan, kan? Buang sajalah.
Sambil berjalan-jalan dari satu folder ke satu folder, saya terjumpa gambar step by step untuk buat bunga telur stokin sempena majlis perkahwinan saya dulu. Tiba-tiba rindu sangat suasana tu. Suasana bersiap, rewang, 'berdarah manis' dan menjadi usikan orang~

Saya pun banyak lagi hutang cerita kahwin yang hendak ditulis. Tapi rasanya cerita bunga stokin DIY ni tidaklah terlalu berat dan memerlukan saya fokus sangat. It's just like a tutorial entry. Jadi saya nak cerita lah tentang bunga tisu DIY saya ni.

Barang asas dan semua keperluan untuk saya buat bunga stoking ni saya beli di Semua House Jalan TAR. Kedainya bawah sekali. Masuk dari pintu utama Semua House tu, turun tangga dan akan jumpa Watson (ke Guardian) ha? Toleh kiri dan bersedialah untuk menggila dalam kedai bunga tu.

Proses-proses renyah ni memanglah tak dapat nak dielakkan. Pertamanya saya sediakan dawai bermanik macam dalam gambar ni. Bunga stoking punya cerita saya dah tulis lama dulu. Ini semua cerita aksesori.
Kemudian saya buat simpulan reben pula. Warna mestilah ikut tema. Bilangan tu bergantung kepada berapa rimbun bunga telur yang kita mahukan.

Seterusnya adalah lipatan reben. Ini semua aksesori tau.
Manik dawai ini saya beli sedia siap di Nilai. Kebetulan jumpa. Jadi saya beli sajalah buat tambahan aksesori.
Cantum punya cantum- Jadilah bunga stokin custom made untuk majlis saya sendiri. Istimewanya- Bunga telur ini tak ada dalam pasaran sebab saya buat ekslusif hanya untuk saya.
DIY ni bukan kerja senang. Perkara yang paling kena ada adalah kesungguhan. Kalau semangat takat permulaan je, jangan haraplah nak jadi pengantin DIY. Ingat tu~!
Saya buat tak banyak pun hari tu. Cukup sekadar untuk hantaran pihak lelaki dalam 50 pokok saja. Itu pun sudah sakit pinggang sakit jari segala~! Tapi oklah. Saya puas hati :)
Saya akan rindu momen ni. Saya buat bunga ini di bilik asrama. Masa itu saya struggle dengan FYP dan segala macam komitmen orang belajar di universiti. Bagi yang belum tahu, saya masa itu sedang buat Masters Degree. Jangan kecam pula~ 'Apa ni...Budak universiti baru first degree dah gatal nak kahwin~!' Hahahah!
Saya tak berniaga. Tapi kalau ada sesiapa yang ingin menempah, bolehlah berkomunikasi dengan saya: diahalida@gmail.com.

Masih dalam mood anniversary :)
21 Ogos 2016
Ahad
-Hari ni ada bibik kat rumah-

1 comment