Ogos 2016


Bismillah.

Assalamualaikum.

Ya Allah berhabuknya.

Dua bulan kebelakangan ini, terlalu banyak yang terjadi dalam hidup saya. Sejak raya, saya rasa saya tak ada masa sangat untuk kami berdua sementelah semuanya terisi dengan rumah terbuka, kenduri kahwin dan ada saja hal lain.

Tok saya di Perak meninggal pada hari Sabtu minggu kedua selepas raya. Asalnya memang kami rancang untuk rehat di rumah saja sebab minggu sebelumnya sudah sakan beraya dari Timur ke Selatan. Tapi hal kematian ini kita bukan boleh lantak-lantak. Tambahan pula itu adalah tok saya sendiri. Jadi kami pun pecutlah ke Perak pagi itu juga.

Setiap kali hujung minggu dalam bulan raya, saya dapat pelepasan untuk gantung kuali. Rumah terbuka Aidilfitri bukan main banyak. Kadang-kadang satu hari sampai ada 5-6 jemputan. Semua tu adalah kawan-kawan suami saya dan adalah beberapa jemputan dari rakan-rakan saya. Kami sendiri pun adalah buat sikit 'rumah terbuka', tapi hanya memasak di rumah- Kemudian kami hantar ke pejabat suami saya saja. Maaf ye kepada rakan-rakan saya. Insya Allah tahun depan kita berkumpul sekali harung dengan house warming and baby shower~

Dalam bulan Syawal juga, saya melalui fasa peningkatan kerjaya. Setelah 'dibuli' dengan teruk oleh seorang Penolong Pengarah Kanan Gred 48 di jabatan kerajaan sebelumnya hingga tahap tidak dibayar gaji, saya ambil keputusan untuk meletak jawatan dan dengan kuasa Allah, Dia gantikan cash dengan tawaran kerja baru yang jauh lebih baik dan menggembirakan saya. Gaji terakhir (Jun) saya yang tertunggak dulu, telah saya terima pada hujung Julai di saat saya sudah kerja di tempat baru. Teruk kan? Ok malas nak komen lebih dah. Biarlah Pegawai Pengarah Kanan Gred 48 tu kekal dengan pangkat dan sombongnya.

Life sebagai seorang isteri di rumah juga semakin hectic. Siang di tempat kerja, balik rumah menghadap pula urusan rumahtangga. Mujurlah suami saya ini hobinya memasak. Kadang-kadang saya biarkan saja dia memasak untuk makan malam kami supaya saya boleh uruskan kain baju mana yang perlu dibasuh, disidai, dilipat dan digosok. Kalau dah tak sempat sangat,kadang-kadang kami 'terbabas' juga makan malam di luar. Setahun bersama, banyak lagi yang perlu kami juggle dan belajar. Doakan!

Penulisan blog sekarang ni agak perlahan. Saya bekerja dengan orang yang momentumnya tinggi. Saya tak sempat sangat nak berjalan-jalan di blog dan FB. Lagipun saya suka dengan kerja saya sekarang. Orangnya baik-baik, suasananya elok dan paling penting saya bekerja dengan tenang :)

Insya Allah nanti ada masa, saya akan menulis kerana banyak sangat cerita yang saya ingin tulis di sini. 

Sehingga menulis lagi, 
Dhiya

1 comment