Tips Wanita Octopus


Sejak menjawat jawatan domestic manager ni, saya selalu buat research tentang tips and trick ketika menguruskan rumah. Dari sekecil-kecil tip hinggalah ke sebesar-besar tip (macam tip membersihkan peti ais ke~), saya akan cari dan simpan untuk rujukan. Semua tu untuk apa?

Untuk mudahkan sayalah~

Sudahlah sekarang memang kena belajar buat kerja macam octopus, jadi saya kena belajar bagaimana untuk jadi octopus yang pantas dan efisyen!

Nah, saya kongsikan lima tips yang saya praktikkan. Tidaklah saya mengaku saya ini seorang yang sempurna. Tapi saya harap lima yang sedikit ini dapatlah memberi idea untuk menjadi seorang yang cekap dan dapat menjimatkan masa serta mengurangkan keletihan :)

[satu] Sebaik bangun tidur, terus susun bantal dan lipat selimut. Alah bukan susah pun kan. Sambil tutup mata pun boleh buat. Tegangkan cadar supaya kalau ada rasa-rasa nak tidur lepas solat, kita akan rasa bersalah sebab katil sudah dikemas.

[dua] Jangan buka FB sebak terjaga dari tidur. Itu akan menyebabkan mind-set anda kita akan terganggu dan menjadi tidak fokus. Sebaiknya- Selepas solat, jerang air (saya tak ada Coway ye) untuk buat minuman panas dan sediakan sarapan secara tenang. Sambil itu basuhlah pinggan mangkuk kotor kalau ada.

[tiga] Buka tingkap di awal pagi. Biar udara segar masuk dan membawa 'rezeki' dan perkara-perkara yang baik sahaja sekaligus 'menolak' atmosfera negatif dari dalam rumah. Terus menyapu, nyahkan debu-debu dan sampah yang ada untuk semalaman malam tadinya.

[empat] Sambil-sambil menunggu air yang dijerang tadi mendidih, bolehlah mesinkan baju supaya sebaik matahari naik, kita dah boleh sidai kain baju tu dan elok saja kena cahaya matahari. Kadang-kadang boleh minta tolong encik suami. Tolong kan dapat pahala~ (cat face)

[lima] Gosok baju? Saya gosok baju hanya dua kali seminggu. Isnin dan Khamis. Saya gosok sekali banyak dan definitely saya tak akan gosok baju pada hari Ahad atau pagi sebelum ke tempat kerja. Secara psikologinya gosok baju pada hari Ahad dan pagi sebelum ke tempat kerja adalah sangat tidak memberi motivasi untuk meneruskan aktiviti sepanjang hari yang akan dihadapi.

Bukan idola
Dhiya

2 comments