Financial Freedom tu Macam Mana Rasanya?


Setiap 5 haribulan, saya akan teringat cut-off bayaran kereta Baby K saya. Sejak beberapa tahun dulu (sejak saya kerja) saya belajar erti komitmen bayar hutang. Dapat gaji je, terus bayar duit kereta. Semalam pun begitu juga.

"Alamak abang! Dah 5 haribulan la...Dah lambat sebenarnya nak bayar duit kereta ni! Kenapalah relax sangat bulan ni. Ya Allah Ya Allah!" Saya cemas

"Sejak bila kelam kabut ni?" Dia

"Sejak D ada kereta lah bang!" Saya

"Ceh~ Ingatkan sejak beli kereta baru. Maklumlah, orang dah habis bayar kereta" Dia

"Mana ada kereta baru...." Saya yang masih tak faham

2 minit

3 minit

"Eh~ Yelah. Baby-K D tu dah habis bayar awal bulan 3 haritu" Sambil garu kepala

Saya hampir-hampir lupa yang Baby-K sudah habis dibayar bulan lepas. Ini adalah bulan pertama saya tak perlu bayar kereta. Itu sebab saya lupa. Walhal saya keluar lunch time semalam dengan suami pun adalah untuk batalkan nama bank pada geran kereta. Macam manalah boleh terlupa. Sindrom peningkatan usia sangat!

Alhamdulillah 'ala kulli hal. Kereta kecil saja. Tapi banyak jasanya. Saya dapat kereta tu di tahun 3 pengajian di UM dulu. Sebaik habis belajar, ramai kawan yang angkut MyVi, Saga malah ada juga yang ambil Mitsubishi. Saya tak cemburu malah tak ada niat pun untuk tukar kereta baharu. Sehingga ke hari ini pun saya masih tak ada 'nafsu' untuk beli kereta baru. Saya selalu usap-usap Baby-K sambil berkata:
"Baby jangan risau. Mama tak akan gantikan Baby dengan kereta baru. Baba nanti yang akan beli kereta baru dan kereta baba akan jadi kereta mama yang baru"
Suami saya batuk keras di sebelah tanda terasa.

Macam mana rasanya dah habis bayar hutang?

Jawapan saya- Tenang. Paling tidak, satu ruang dalam otak kita yang selama ini bekerja keras untuk ingatkan kita tentang tanggungjawab bulanan itu sudah boleh berehat dan boleh buat kerja lain. Walaupun saya belum lagi menikmati financial freedom secara total, tapi saya dapat rasakan auranya. Sebab itulah agaknya Allah tekankan sangat tentang hutang ni sebab hutang sangat berkait dengan hati.

Saya masih ada sedikit baki hutang pinjaman pengajian yang saya berazam saya nak habiskan dalam masa setahun. Walaupun ada bunga ke apa (malas nak sentuh bab tu), saya akan bayar juga. Selebihnya biarlah badan peminjam dengan Allah yang uruskan.

The next stage in my financial freedom mission adalah untuk set-up perniagaan. Benar kata kawan saya, untuk berniaga ni kena ada ilmu tapi jangan ambil masa sangat untuk berfikir dan atur strategi. Kadang-kadang tagline 'Just Do It' itu ada benarnya. Buat saja. Insya Allah doakan saya :)

Rasanya ramai lagi di luar sana yang dah menikmati financial freedom yang lebih dari saya. Andalah inspirasi saya. Kalau dah sampai tahap WAHM yang boleh generate gaji bulanan sama macam executive, saya memang tak ingin jejak kaki ke industri lagi. Tiada apa lagi yang saya inginkan melainkan suami dan anak-anak di depan mata. Insya Allah

Amin

Baru habis satu bab hutang
Dhiya

1 comment