Dr. Zakir Naik dan Pencantas Agama


Dua tiga hari ini memang hangat dengan isu kehadiran Dr. Zakir Naik ke Malaysia yang tidak disenangi oleh beberapa pihak.
Sebaik mendapat berita programnya di UTeM dibatalkan atas arahan KPN dengan alasan yang tidak masuk akal, saya pula yang jadi bertambah 'panas'. Panas hati dengan keputusan pemimpin atau orang yang punya autoriti dalam membuat keputusan dalam hal ini.

Come on~Siapa yang pernah menonton program Dr. Zakir Naik pasti akan tahu bagaimana isi dan penyampaiannya. Beliau tidak akan memburukkan agama lain, sebaliknya memberi hujah berdasarkan sumber pegangan sahih.

Sepatutnya- SEPATUTNYA lah~ Kedatangan ahli atau intelek seperti ini diraikan, bukan dianggap sebagai ancaman. Kalau tajuknya dianggap 'mengancam keselamatan' sekali pun, pembatalan terus bukan tindakan yang bijak. Lebih bijak jika tajuknya ditukar, distruktur semula atau diberi garis panduan. 
Saya secara peribadi tidak nampak sebarang ancaman pada program Dr. Zakir Naik ni. Beliau seorang ahli perbandingan agama, bukan ahli memburukkan agama lain selain dari agamanya. 

Yang paling saya kecewa, kenyataan yang mengatakan program Dr. Zakir Naik tidak ada sebarang kebaikan adalah datang dari kenyataan seorang Muslim yang ada kuasa dan boleh membuat keputusan. Saya jadi lebih remuk apabila Malaysia yang agama rasminya adalah Islam dan penduduknya majoriti Muslim menolak program intelek kerohanian yang sebenarnya bukan hanya untuk Muslim, tetapi bagus untuk tontonan semua lapisan masyarakat Malaysia.

Saya tak faham kenapa 'kita' takut pada majlis ilmu sedangkan kita betul-betul dahagakannya. Kalau nak dikatakan tidak bermanfaat, banyak lagi rancangan di Malaysia ni yang berada di bawah paras 'sampah sarap'. Rancangan-rancangan di waktu Maghrib- Encik Sotong, Encik Stalker, Sorry-Sorry I Love You, Clever, Maharaja and whatnot~ You name it! Kalau nak cakap program Dr. Zakir Naik ni rasis, banyak lagi isu rasis yang sudah wujud macam api dalam sekam sebelum kedatangan Dr. Zakir Naik lagi.

Pemimpin yang terlibat, moga Allah mengampuni dan memberi Hidayah. 
Inni Akhaaf Allah
Sesungguhnya kami takutkan Allah!

Apalah nak jadi dengan Malaysia kita

Islam hanya pada nama

2 comments

  1. Betul tu Dhiya...Dr memberi hujah & pemahaman yg sebenar ttg Islam tapi sygnya dislhertikan oleh pihak2 tertentu..InshaaAllah kalau berpeluang nk pi ceramah dia kat Bukit Jalil sabtu nti :)

    ReplyDelete
  2. ada saje pihak yang memandang amal satu benda tidak baik

    ReplyDelete