Wedding Review: Kad Jemputan Kahwin


Bismillah
Kad kahwin ni- 
Benda yang paling saya lengah-lengahkan. Rasa macam 'lambat lagi nak kahwin- Jadi takpe je kalau lambat-lambat pun' tanpa menyedari yang untuk mendapatkan kad kahwin tu, kita kena pertimbangkan banyak perkara;

1. Tarikh dan tempatnya dah confirm?
2. Berapa bilangan jemputan?
3. Design yang macam mana? Kalau 1 kad untuk 2 belah kenduri, kena bincang (sambil bergaduh, merajuk bagai) dengan side yang satu lagi.
4. Kalau mak ayah yang jenis masuk campur waima hal yang kecil, kena persembahkan artwork tu sampai 4-5 kali revised. Ehhhh~?
5. Tuan yang nak kahwin pun tak tahu yang once dia masuk kedai kad kahwin tu, mata dia akan rambang sebab tengok design yang macam-macam sampai tak tahu nak pilih. Siap kena datang 2-3 kali.

Semua tu makan masa. Makan masa, beb!

Saya masih buat relax sampai bulan 5 pun (majlis hujung bulan 7) masih blur. End up, ada kawan yang 'ketuk' kasi sedar. Sejak dari situlah, saya terus work on tentang kad jemputan ni.

Tanpa berfikir sangat, (which sebenarnya saya dah study dan dah aim which supplier yang saya nak guna untuk kad jemputan ni) saya terus ke MyOne Card di Pudu untuk 1st visit. Masa ni, #5 dari senarai di atas tu memang terjadi pada saya. Saya terkejut dan rambang mata- Punyalah banyak rekaan yang saya suka dan berkenan. Dari yang dalam bajet, lepas-lepas bajet hinggalah yang kau rasa perghhhh ini orang kayah-kayap je mampu ni!

1st visit
Niat di hati memang nak survey sahaja and yes, I did. Sebaik saja masuk ke dalam kedai tu, ada staf kedai yang dah sambut lagi sangat peramah. Namanya Uncle King. Dia punggah semua album dan katalog-katalog kad jemputan untuk ditunjukkan pada saya.
Uncle yang saya maksudkan tu :)
Suasana dalam kedai. Kedainya kecil saja. Tapi ada penghawa dingin dan pekerjanya peramah
Contoh kad. Rasanya inlay kad semuanya hampir sama. Kad luar saja yang beza. Saya memang suka kad yang nampak ekslusif macam ni. Saya tak suka kad yang kartun-kartun tu sebab nampak tak matang tambahan lagi kad ni mewakili mak dan abah
2nd visit
Datang dengan aim. Uncle King + Kak Susan bagi borang untuk isikan maklumat seperti nama mak ayah, nama pengantin, alamat dan lain-lain. Peta? Peta boleh bagi kemudian. Saya pun tak isi borang tu di situ. Saya bawa balik dulu dan saya janji dengan mereka yang saya akan bagi borang tu sekali dengan lakaran peta.
Borang yang saya sudah isi dengan maklumat. Kad saya sebelah pihak saja. Kami buat asing-asing sebab pihak lelaki ada masalah sedikit tentang kad.
Ini design peta yang saya lakar sendiri...

Cetak, dan hantar sekali dengan borang maklumat tu. Senang cerita.
Peta tu- Kalau lakar free hand pun tak apa. Mereka boleh lukis balik guna Adobe (I guess). Tapi macam saya, saya dah lakar siap-siap versi computerized. Nanti boleh guna terus untuk diletak dalam FB Invitation.
Pakej yang saya pilih tu- Alhamdulillah menepati citarasa saya, dengan added values and free gifts yang ok :) 
* kad 1000pcs
Guest book
2 bunting
2 signage
RM3**
Bunting yang saya pilih
3rd visit
Saya datang dengan bawa borang yang dah siap diisi dengan semua maklumat. Kemudian saya pilih dan finalised kan design, jenis kertas dan hot-stamping. Akhir sekali, saya bayarkan deposit. Sampai tahap tu, tiba-tiba saya rasa cuak pula; 'Ehhhhhhhhh betul ke aku  nak kahwin ni???'
Contoh kad yang saya suka tu :)
Hot-stamping warna purple-pink. Sengaja saya ambil warna ni sebab nampak jelas di bawah lampu. Kalau ambil warna silver atau gold, silau sangat dan tak boleh dibaca bawah lampu.
Jenis kertas yang saya pilih. Sebenarnya, pakej saya ni guna kertas biasa je. Tapi tiba-tiba Uncle King cakap dia nak habiskan stok kertas ni sebab tinggal yang itu je lagi. Jadi dia tawarkan saya untuk upgrade kertas kad tanpa sebarang caj tambahan. Belek punya belek, kertas ni embossed dan lebih cantik dari kertas yang asal. Jadi saya terus terima tanpa banyak cakap :p
Alhamdulillah rasa proses tempahan kad ni sangat dipermudahkan. Flow dia gwiyomi je tanpa ada masalah sangat. Estimated collection date adalah sebulan dari tarikh saya sahkan draf. 
Sahkan draf maksudnya mereka akan hantar artwork memalui email untuk kita tengok maklumat dalam kad tu salah atau betul. Kalau ada yang salah, kita kena revert dan betulkan. Kemudian mereka akan hantar lagi revised artwork dan kita kena semak lagi so on sampai maksimum 3 kali.

Rasanya 3 kali saja tu lah saya ke sana. Sebaik saya serahkan maklumat kad, semua komunikasi saya dengan mereka adalah melalui email sahaja. Itu pun untuk semakan artwork sahaja. Dua kali komen, saya sudah berpuas hati dan buat bayaran akhir. Layanan yang diberikan melalui email pun baik sangat. Sebaik bayaran akhir dibuat, saya sahkan artwork dan mereka proceed untuk printing.
 
Kak Susan, sewaktu bayaran deposit
 Sebaik siap, saya sendiri yang ambil tapi di cawangan mereka di Bangi. Masa tu saya masih di UKM jadi saya yang minta untuk ambil di Bangi sebab lebih mudah. 
Oh ya, kad tu saya ambil tanpa pakej siap gam sebab kalau siap gam, mereka caj upah gam pula. Dalam hati; 'Alahai gam je pun, bak aku gam sendiri je lah!'
Proses melekatkan inlay ni saya buat di kolej di UKM. Mujurlah duduk single. Kalau ada roomate, mesti dia stress dengan saya
Selepas itu bermulalah kerja melekatkan inlay pada kad. Jenuh oi! Tapi apa boleh buat, itu yang saya pilih :)

Siap
Kad saya siap dan sedia diedarkan dan selamat diedarkan cun-cun je dalam bulan Ramadhan dan sewaktu hari raya. Alhamdulillah. 
Perancangan Allah cantik sangat. Dalam setiap satu persiapan perkahwinan saya, saya dapat rasa yang Allah sangat kasih pada saya. :)

Tips:
a) Tentukan bajet anda untuk kad jemputan
b) Survey harga dan vendor. Pastikan vendor tu yang boleh dipercayai. Jangan main tangkap muat saja terutamanya yang buat tawaran istimewa di FB 
c) Paling kritikal, pastikan maklumat yang diberikan betul dan tepat
d) Semasa semakan artwork, semak betul-betul. Jangan kisahkan sangat font yang besar, border tak cantik atau bunga kerawang yang tak menawan. Itu nombor dua. Yang utamanya nama mak ayah, nama pengantin, alamat, tarikh semua betul. Kalau itu salah, majlis anda lingkup.
e) Beri masa 1-2 bulan untuk proses kad. Jangan goyang kaki sangat macam saya. Kalau kad tu ada masalah haritu, saya pun mesti kelam kabut!
 
Cerita kad jemputan kahwin dah siap!

Terima kasih kerana membaca. Semoga memberi manfaat kepada B2B yang lain.

Dhiya

2 comments

  1. kalau tgk contoh yg awk suke tuh mmg cantek kad..kalau sy pon suka yang nampak pro sikit ..katun katun mmg x minat..kalau untuk jemputan birthday budak2 boleh la..haha..tp taste masing2 kan takleh nak cakap apa.

    ReplyDelete
  2. Good blog! You have described in a nice way.
    Thanks for sharing this information.
    Kad jemputan

    ReplyDelete