DIY: Partition Fail Pun Kena Buat Sendiri


Bismillah

Inilah hakikat bekerja di sektor kerajaan. Bajet kena potong sana sini. Kalau ada pun, minta satu barang hari ni, nanti 3 bulan baru dapat. Padahal nak minta gam je pun~ (End up, aku rela spend duit sendiri dan beli jelah. Bantu organisasi yang sengkek ini kononnya)

Saka DIY ni memang menurun sampai ke tempat kerja. Mana tidaknya. Sudah sebulan saya isi borang untuk minta alat tulis dan beberapa set folder separator sebab kerja saya banyak membaca dan menyusun fail. Tapi, sampai ke hari ini saya masih belum dapat apa yang diminta. Jauh sangat bezanya dengan syarikat swasta tempat saya bekerja dulu. Isi borang pagi, petangnya akan terus dapat. Kalau hantar borang selepas pukul tiga petang barulah barang akan dapat pada keesokan harinya. Efisyen gituh~
Konon nak jadi proaktif, saya buatlah folder separator ni sendiri sebab bosan sungguh menunggu. Lagi pula, fail-fail saya makin bertambah. Kalau ditunggu-tunggu, kalau disimpan-simpan...Alamatnya bertimbunlah kerja saya.

Atas pengalaman DIY yang ada sebelum ini, saya terus menaip printable folder label di laman Google. Dalam sekelip mata, masalah saya hampir selesai. Sungguh Allah telah mengurniakan akal untuk berfikir, bukan untuk bash-bash orang dengan hujah yang tak mantik tu :p (ok itu sindiran~). Sebaik dah jumpa label yang sesuai, print saja. Kemudian, guntingkan dan gamkan di hujung kertas separator folder anda.

Sebenanrnya banyak sangat jenis printable folder label. Dari jenis yang dry boring tak cantik sampai la yang funky sakan. Tinggal lagi nak pilih yang mana yang sesuai dengan keperluan. Kalau dah tahu nak buat fail untuk audit, tak perlulah nak design macam buat scrapbook~

Memang entri ini entri menyindir je. Mana tidaknya. Barang lambat dapat. Bila kerja tertangguh, kita pula yang disalahkan. Dia buat kita ni macam orang tak pernah kerja. You, I pernah kerja, you. Exec lagi kat company swasta. You jangan buat I macam kerani cabuk lulusan SPM je, tau~! I pun ada pride.

Bila filing dah siap, meja dah lapang dan fail-fail pun dah kemas disusun di dalam bilik fail:
"Wah efisyennya you, Dhiya!"
Blah~

Dhiya

2 comments