Tujuh Ratus Langkah



Bismillah. Mari mula melangkah...

Seratus Langkah Pertama

Tak betah rasanya berjalan menuju ke stesen LRT. Itulah, manja sangat. Hari-hati pulas kunci, tekan pedal clutch dan minyak, tarik hand brake. Macam mana nak kurus? Oh lupa. Semalam sempat jogging di Tasik Perdana. Mungkin sudah kurus~

Seratus Langkah Kedua

Seronok juga menyusur jalan selepas turun dari tren ni sambil mengejek-ejek (dalam hati) kereta yang sedang beratur panjang dalam kesesakan tu. Eleh. Tak sedar diri. Kau pun hampir setiap hari begitu, Dhiya!
Bunyi siren kuat. Oh ya. Di atas sana gah salah sebuah Mahkamah Sesyen yang paling masyhur di Malaysia. Masyhur dan sibuk dengan keluar masuk majestret dan penjenayah yang bakal didakwa. Dunia ini bulat. Keadilan berputar bersamanya. Yang salah perlu dihukum. Moga yang benar mendapat pembelaan.
Berselisih dengan seorang tukang sapu. Kedengaran lagu Tamil rancak dari dalam poket seluarnya. Ah, mungkin itu sahaja sumber hiburannya sedang saya begitu mewah dengan pelbagai lagi jenis hiburan.

Seratus Langkah Ketiga

Selamat sampai ke pejabat. PC di on. Waktu pejabat masih belum bermula. Ada masa untuk membaca akhbar dalam talian. Perlu. Sangat perlu. 
Kalau tidak martabat saya sama sepeti katak bawah tempurung. Tiada ilmu, sifar pengetahuan. Dipandang rendah, bodoh dan dangkal.
Mungkin tiada yang menarik sangat. Isi perut akhbar hari ini tiada kisah meletup. Tak apalah. Baca sahaja.
Tapi kes culik guna van putih rasanya sudah banyak kali terpampang. Kali ini terjadi lagi. Moga mereka akan ke Mahkamah Sesyen masyhur itu untuk diberi pengadilan.

Seratus Langkah Keempat

Awal-awal pagi. Saya dipanggil masuk ke bilik GM. 'Oh, apa lagi agaknya~?' Takutlah. Kadang-kadang ada terlawan, ada terkutuk...eh?
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Alhamdullah. Tiada yang cedera. Semuanya baik saja. Kadang-kadang cantik juga GM senyum begitu. Hahaha!
Jadi saya pun keluar dengan senyuman. Apa yang terjadi, biarlah Allah yang tau :)
Yang penting, Alhamdulillah.
Selebihnya, bekerja seperti biasa. Tiada pula panggilan dari Imam Muda semalam. Aish~ Sudahlah Dhiya. Dia sudah menikah!

Seratus Langkah Kelima

Waktu pulang sudah tiba. Terima kasih Kak Imah kerana tumpangkan saya hingga ke tren Bangsar. Ok lah tu.Jimat juga seringgit dua :p Selebihnya memang kena melangkah. Biasalah...Kalau hidup semua nak disuap, lebih baik jangan keluar berjuang. Itu pengecut namanya. Oh ramai juga orang sepanjang jalan ini, dan saya belajar jadi gagah- Gagah menyelit-nyelit di celah lautan manusia itu untuk sampai ke destinasi. Mana ada jalan juang mudah~
Tiket bas saya sudah dibeli tiga hari lepas. 6.30 petang. Uh. Selamat. Masih ada masa untuk bernafas.

Seratus Langkah Keenam

Tipu. Saya tidak melangkah ke mana-mana. Sebaik mendapat tempat di dalam bas, saya terus bersiap sedia. Perjalanan tiga jam ini perlu dimanfaatkan sebaik mungkin dengan tidur yang cukup. Kalau tak cukup tidur, parah! Saya banyak misi untuk dilakukan di rumah. Huu!
z
zz
zzz
zzzz
Entah apa yang dimimpikan
Hantaran dah cukup 7 dulang. Eh ups~
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Seratus Langkah Ketujuh

Alhamdulillah. Selamat sampai ke kampung! Inilah kebahagiaan saya. Berapa jauh pun saya melangkah, di sinilah tempat saya bermula. Di sinilah saya mula menilai hidup dengan melihat jerih payah emak dan abah. Mereka bukan orang senang. Kalau saya ceritakan nanti (Insya Allah), saya pasti itulah tangisan kelukaan dan kesakitan sebenar saya. Saya membesar sebagai orang susah. Kerana itu sejauh mana pun saya melangkah, saya pasti kembali kepada mereka.

Tujuh Ratus Langkah ke hadapan,semoga Jumaat saya diberkati, dan dipayungi dengan Rahmat dan kasih sayang Illahi.

Saya pulang ke kampung ni pun memang ada niat dan hajat yang besar. Tak sangka pula Allah dah beri ganjaran terlebih awal. Benarlah...Niat yang ikhlas, ada labanya.
Salam Sayang, 
Dhiya

No comments