Rabu dan Kerja


Bismillah.

Rabu. Rabu. Hari ini hari Rabu.

Kenapa minggu ni berlalu dengan sangat perlahan, ya?

Terlalu banyak yang berlaku. Terlalu jauh jalan yang saya pilih untuk seminggu ini. Manusia memang bermacam-macam perangainya. Kadang-kadang saya jatuh putus asa berurusan dengan mereka. Sampai suatu tahap, rasa ingin berhenti kerja dan pulang ke kampung menjadi staf emak dan abah sahaja!

Semalam saya berpeluang menghadiri mesyuarat dengan CES IET di pejabat. Kehadirannya boleh dikatakan penting. Mr. Fine mungkin sama pangkat macam ED saya sahaja. Tapi datangnya dari UK, membuatkan kami di pejabat meraikannya dengan bersungguh-sungguh :p.
Sekali sekala bertemu orang luar, saya terasa sungguh kerdil. Rasa terlalu banyak kekurangan dan kelemahan dalam diri. Ilmu masih cetek, akal masih kurang matang dalam menilai.
Di saat orang lain sibuk bertegang urat memperjuangkan hak sejagat, ilmu, teknologi dan kemajuan, kita yang masih kolot ini tak sudah-sudah mempertikaikan masalah kecil dan remeh. Selepas menyantuni nilai baik dalam mesyuarat tersebut, saya sedar yang saya perlu lebih banyak usaha dan belajar. Bukan duduk setempat dan buat satu-dua kerja sahaja. Saya mesti keluar dari kotak sempit saya sendiri.

Saya rasa sudah sampai masanya untuk saya berhenti merungut tentang kerja. Selagi saya aman dan gembira melakukan tugas yang diamanahkan, selagi itu tiada sebab untuk saya berdukacita tentangnya. Saya akan buat sehabis baik bahagian saya, selebihnya biarlah Allah yang menilai. Biarlah saya dibayar wang pada nilai yang boleh dihitung, semoga Allah memberikan bayaran pahala yang infiniti. Allah sedang mendidik saya supaya sabar dan ikhlas.
Sekurang-kurangnya saya telah melangsaikan hutang dan tanggungjawab yang diberikan.
Orang lain dengan cara mereka- Masuk pukul 9 pagi, letak beg dan terus turun ke mamak untuk bersarapan. Itu tanggungjawab mereka kepada diri sendiri. Semoga saya tidak berbuat demikian juga.

Setahun ini sangat banyak mengajar saya. Hanya saya tahu di mana saya bermula dan di mana saya sekarang. Permulaan yang sukar, tetapi laba yang diperoleh berlipat kali ganda. Alhamdulillah.

Pun begitu, saya sedar. Kadangkala saya jauh dengan Tuhan. Sibuk saya hingga terlupa destinasi akhir kehidupan. Sekali sekala bersendirian, saya terfikir betapa cantiknya aturan Tuhan yang mengajar kita erti dan nilai keseimbangan dan kesederhanaan.Terlalu mengejar dunia boleh membawa kepada gelinciran sedang mengejar akhirat dan mengabaikan dunia adalah satu pengkhianatan.
Allah, jadikan aku hambaMu yang kuat iman dalam memilih jalan yang terbentang luas di depan!

Khamis

Jumaat

Sabtu SSB

Jauh lagi perjalanan.Semoga kita semua beroleh hikmah dan pengajaran dari setiap langkah perjalanan. :)

Yang Menulis,
Dhiya

No comments