Busy Body



Sejak bekerja di sini, saya tidak pernah mengalami masalah besar di tempat kerja. Setakat kena maki dan kena buli tu, pernahlah. Itu pun bila difikir-fikirkan semula, bukan salah saya pun. Kawan-kawan semua memahami dan saling membantu. Setakat yang saya ingat, saya tiada masalah dengan rakan-rakan sekerja.

Tapi berang saya sampai ke tahap tertinggi semalam. Salah seorang colleague saya telah bertanya hal 1 Oktober kepada saya.
"Mana you tahu?" Saya menduganya
"I can't remember I know from who ~" Jawabnya Manglish
Ah, sampah!
"Siapalah yang suka bawak mulut dalam pejabat ni. I tak pernah kecoh pun pasal hal tu. Only certain people especially my superior know about that." Jawab saya berani sebelum terus melangkah pulang. Saya panas!

Sambil memandu pulang, saya tak berhenti berfikir, menduga dan berhujah dengan diri sendiri. 'Atau aku ke yang cerita sendiri pada dia?' Tak mungkin! Saya bukan jenis yang begitu. Saya ingat dan sangat pasti. Hal yang belum diyakini dan disahkan betul duduknya, saya tak akan bercerita dengan orang.
Geram saya dibuatnya. Sungguh tak profesional kalau benar dia tahu hal ini dari superior saya. Grr!

Nampaknya ulang tahun pertama saya di sini, saya dihadiahi ilmu untuk mengenal manusia busy body dan tidak hormat privasi orang lain. Tiada guna pada sampul surat tu tertulis Private and Confidential kalau semuanya masih menjadi tatapan dan buah mulut orang. Kan? 

Sungguh, saya sangat kecewa dengan mereka ini. Tidak professional, tidak menghormati kerahsiaan orang lain dan sangat menyibuk! Audit diri sendiri dulu. Jangan kalut-kalut nak audit orang lain :p

Hari ini, semua orang saya bambukan saja. Lantak. Jangan ingat saya muda, saya baru...Saya mudah dipijak-pijak. Saya orang ada pendirian. Bukan hanya seperti lembu dicucuk hidung. Soal ini bukan hal kecil. Hak P&C adalah hak mutlak individu dan orang lain tidak berhak untuk mencerobohnya. Tapi di sini dah beberapa kali terbukti. Kalau cerita begini pun orang boleh ceroboh, inikan pula PC dan fail-fail kerja saya. Bukan sekali PC saya ditukar kata laluan. Bukan sekali fail dan laci saya ada kesan geledah. :( Memang itu hak syarikat, tapi bukan maknanya sesiapa sahaja boleh berbuat apa saja. Tidak.


Saya mula ada rasa tidak puas hati. Saya sedar perasaan ini tidak bagus samada dari segi prestasi kerja mahupun pendirian peribadi saya. Tapi inilah cabaran dalam dunia kerjaya. Sikap- sikap buruk di tempat kerja ini malah boleh 'menutup periuk nasi' orang lain. Profesionalisme memang tidak diajar  ketika dalam pengajian di universiti dahulu. Tapi itu sebahagian daripada common sense seorang yang berkerjaya. Hal peribadi jangan digaul sekali dengan soal kerja. Sifirnya mudah.

Saya tidak faham mengapa mereka ini sibuk sangat hendak menggali kisah orang lain. Pelik.
Sang Busy Body, hentikanlah tabiat itu. Kita masih banyak tugas lain yang perlu diutamakan. Syarikat kita memerlukan kita untuk terus maju ke depan, bukan mundur dan jatuh tersungkur ketinggalan. 

Salam Sayang, 
Dhiya

No comments