Jatuh Cinta dengan Doodling Activities

Bismillah

I just wanna share my latest art interest- which is doodling. Apa doodling ni? Pernah dengar doodle?
Doodle ni seni melukis yang effortless dan tak perlu skill pun. Just a random pattern and simple drawing is then called doodle. 
Sekarang aku banyak follow few accounts and buat digital cute doodle dan share kat FB and IG sambil letak quote best-best. Warna pun cantik and catchy so orang akan tend to like and share the artwork. Ada juga yang hand-drawn which is more basic. Aku suka je dua-dua cuma yang digital tu of course la makan modal. Paling-paling kena ada tab dan smart pen.

Actually aku start doodle ni masa PKP last year. WFH kan very stressful. So aku pun menjinakkan diri dengan hand-drawn doodle FB page and group. Dari situ aku mula tengok artwork orang dan mula kenal orang yang buat kelas doodle samada kelas free atau berbayar. Aku pun joinlah just for fun tapi lama-lama ehhhh best lah doodle ni sebab dia macam buat kau leka atau ralit seterusnya boleh redakan overthinking dan keserabutan dalam kepala.

Aku suka benda yang cute and colourful. Tapi aku tak reti melukis so rasanya doodle is the best answer. Tak payah nak tunggu ada bakat baru boleh melukis. Doodle is just do anything and put pattern on it, then it becomes your character or identity. Doodle lebih fleksible dan ada freedom sikit berbanding lukisan lain macam karikatur. Best kan? 

So I've been collecting doodle materials from many sources including paid class and internet inspired. Tapi basically benda yang kau kena ada untuk mula-mula men'dudel' adalah pen atau pensel dan kertas. That's it! Tak payah overthinking pasal tab, ipad ke apa. Just go for basic dulu. Aku dulu macam tu lah. Lepas tu bila aku macam nak cari variasi sikit, aku start cari buku doodle yang ada ruang untuk aku tambah doodle aku sendiri. Yelah. Kadang kau tengok kertas kosong pun jadi blur kan? So kita carilah buku yang dah sedia ada.

Benda basic untuk melukis doodle
1. Kertas 
2. Pen / pensil

Advance:
1. Sketchbook
2. Drawing pen (kat kedai stationery shop banyak jual, pelbagai jenis dan jenama)
3. Colouring - oil pastel, marker pen etc
4. Ipad + pen with Procreate apps
5. Microsoft surface with Sketchbook apps
6. Canva

* item 4-6 is for digital doodling.

Buku-buku doodle aku beli kat mana?
1. Kedai buku Popular (Tak banyak sangat)
2. Kedai buku BookXcess (my favourite bookshop)
3. Banyak dapat dari internet dalam bentuk pdf

Inspirasi
1. FB Doodle Apa Hari Ni?
2. FB Intan Iszana Yusak
3. FB Tecer Intan Art Studio
4. FB Nazia Suhaimi
5. Pinterest
6. Instagram (few accounts)
7. Banyak lagi. Just guna keyword 'doodle' untuk search

My aim
Aku nak create identity sendiri dan share doodle aku dengan inspirational quotes. Aku nak orang share artwork aku dan mendapat manfaat dari quote tu. 
Aku nak beli ipad (gilaaaa tinggi cita-cita kau, D) dan design doodle aku secara digital guna Procreate. Doakan ya!

Tu kat atas tu, my 5-minutes digital doodle I created using Canva. Boleh laaaaa. Siapa suka doodle? Meh komen!

Dhiya

No comments