Makan Tengahari di Go'Bang Maju Temerloh


Bismillah

Hujung minggu lepas kami balik ke Pahang. Sajalah~ Awal bulan, tengah kaya. Hahahhaha!
Sabtu tu suami saya cakap,
"Mak tak payahlah memasak. Kita makan luar je. Special punya!"
Macam saya cakap dulu, suami saya ni orangnya pemakan. Sejak kahwin dengan orang Pahang, kegilaannya adalah patin masak tempoyak Temerloh. Dan atas sebab itulah, kami ke Temerloh untuk memburu patin terbaik di Pahang, di Go'Bang Maju Temerloh.

Masa kami sampai tu, memang orang tengah ramai untuk makan tengahari. Tarikan utama di sini pastilah patin masak tempoyak dan ada beberapa patin lain macam patin pais dan bakar. Selain tu ada juga lauk lain seperti daging salai masak lemak cili api, kerabu perut, ulam-ulaman dan sambal. Pendek kata lauk tengahari dia memang sedap-sedaplah!

Untuk pengetahuan anda, Go'Bang Maju mengamalkan konsep layan diri. Mereka akan atur makanan di atas kaunter dan kita akan melalui satu lorong dan pilih makanan yang mereka dah aturkan tu. Akhir sekali, kita akan sampai di kaunter air dan beritahu je nak air apa. Semuanya kita kena bawa sendiri ke meja yang kita duduk. Jadi kena berhati-hati sikitlah.
Bila dah duduk, baru akan ada orang kira dan beri kertas untuk bayar nanti.

Kami makan untuk 4 orang, dengan dua mangkuk patin tempoyak dan ada beberapa lauk lain (Gambar tak ada sebab terlupa). Harga sangat-sangat ok. ~RM50+- je. Oklah kan!
Lepas buat bayaran, saya lalu di kawasan susunan ikan dan udang galah segar dan ada seorang lelaki mempelawa saya mencuba. Tapi saya fahamlah dia hanya berbasa basi saja. Tapi pada firasat saya, lagak gaya dia ni macam bos besar Go'Bang Maju je.
Saya: "Abang bos Go'Bang ke?"
Dia: "Alah...kecik-kecik je"
Saya: "Tahniah la bang. Saya ni dari KL. Nak makan kat Go'Bang Seri Rampai tak pernah dapat sebab ramai. Akhirnya kena balik ke kampung juga baru dapat"
Dia hanya ketawa
Saya: "Saya ada soalan la bang. Sejak lama dulu lagi saya nak tanya tapi tak tahu nak tanya siapa."
Dia: "Apa dia?"
Saya: "Macam mana boleh dapat nama Go'Bang tu? Pelik lah nama tu"
Dia: "Oh...Saya ni anak sulung, jadi orang panggil saya Abang (bang). Go' tu orang dok ejek-ejek saya masa dulu. Jadilah Go'Bang. Maju tu, asyik mamak je letak maju- Apa kata saya pulak letak maju!"
Oh. Macam tu rupanya rahsia bagaimana Go'Bang Maju mendapat namanya!
Untuk pengetahuan, Go'Bang Maju Temerloh terletak di bawah jambatan lama Temerloh di antara simpang ke Temerloh dan Teriang/ Bera. Restoran ni terletak betul-betul di tepi sungai dan ikan-ikan mereka diambil segar dari sangkar di sungai belakang kedai mereka. Masa banjir teruk di Pahang dulu, kedai ni terjejas teruk dan gambar kedai mereka sewaktu banjir ada diletak di kedai ini. Bukan setakat patin, udang galah dan lain-lain ikan sungai pun ada. Datang dan nikmatilah sendiri!
Pemandangan dari kawasan tempat letak kereta Go'Bang Maju Temerloh
Ini memang real authentic menu from Pahang. Siapa datang Pahang wajib singgah Go'Bang Maju Temerloh, makan ikan jenama Temerloh di tepi Sungai Pahang! 

Dhiya
Anak Pahang
From Selangor
Now living in KL

No comments